Margot Berkman | Portfolio Categories Sculptures
153
archive,paged,tax-portfolio_category,term-sculptures,term-153,paged-2,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Eat Me, Drink Me © Berkman en Janssens 2002 Parkeergarage Hilversum

Afmeting: de gehele Parkeergarage

 

Alice in Wonderland en Vanitas in Hilversum

 

Onder het winkelcentrum Seinhorst word je verleid te eten en drinken van de geneugten die je boven de grond zult vinden. Een warm welkom…

‘Eat me, drink me’ is ontworpen en gerealiseerd door kunstenaarsduo Berkman en Janssens.

Berenparade © Berkman en Janssens 2001 in de Berenkuil Fietstunnels

afmeting: 650 m2 gedecoreerde tegels en lijnverlichting

 

Fiets met de berenparade mee de stad in…

 

De eerste ongelijkvloerse kruising van Nederland is overdag en ’s nachts een veilige en vrolijke omgeving dankzij deze tegelkunst ontworpen en gerealisseerd door kunstenaarsduo Berkman en Janssens.

 

De duizenden beren en de grote gekleurde tableaus zijn met de hand geglazuurd in de keramiekfabriek de Porceleyne Fles in Delft.

Het Verlangen © Berkman en Janssens 2008 Duivendrecht

Kunst geeft niemandsland een gezicht.

 

‘Het Verlangen’ bestaat uit een ensemble van 16 tweedimensionale witte stalen beelden, van 2,5 tot 4 m hoog, aan weerszijden van de Holterbergweg, als een corridor over een lengte van 80 meter vlakbij station Duivendrecht.

 

Evenals in eerdere kunstwerken van kunstenaarsduo Berkman en Janssens (‘Hortus Conclusus’, Bleiswijk 2006) zijn deze witte beelden geïnspireerd op de betekenis van figuren op de 16e-eeuwse tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’. De (dier)figuren symboliseren een fase van ‘het menselijke verlangen’. In het kunstwerk ‘De Liefdesbrief’ (Delft 2007) is de betekenis van de liefdesbrief als middel om het verlangen aan te wakkeren, in de openbare ruimte van Delft verbeeld. In deze beeldenreeks in Amsterdam, is de inspiratiebron verwerkt tot allegorische beelden. Aan iedere zijde van de weg wordt de reeks geopend en afgesloten door een aap die op een arcadeboog staat. Daartussen bevinden zich sierlijke tuinvazen, statige keizerskronen en twee honden. De beelden zijn te interpreteren als: lust, schaamte en onschuld beschermt door trouw.

 

De beelden, die herinneren aan knipsels, zijn niet alleen zichtbaar voor fietsers en automobilisten die gebruik maken van de Holterbergweg. Ook trein- en metroreizigers die vanaf station Duivendrecht reizen, kunnen de beelden goed zien.

De Beeldengroep ‘het Verlangen’ is in een geheel nieuwe compositie in 2019 geplaatst op de hoek Holterbergweg – Buitensingel.

Tentoonstelling Gravenzaal Haarlem 2017

 

‘Zeelong’ 2017        Wat onder de zeespiegel drijft, komt aan de oppervlakte.

Afmeting: 10 m x 10 m

Materiaal: algen, led, wol, koper

 

Eurydice 2017

Afmeting: 4,5 m x 1,5 m x 1,5 m

Materiaal: Brons

 

Geïnspireerd op haar dagelijkse vondsten van zeewier tijdens wandelingen langs de Nederlandse kust.

 

De zuurstof die wij inademen is voor 54% afkomstig van de algen en zeewier-wouden onder water. Onze eerste levensbehoefte komt dus uit een wereld die voor ons niet dagelijks zichtbaar is. Berkman maakt deze wereld op een poëtische manier zichtbaar en gebruikt verschillende traditionele en industriële

 

Nuel Gieles heeft zee-liefdes-gedichten voorgedragen.

 

La Vue © Berkman en Janssens 2009 Fietstunnel Leersum

Afmeting: 112 m x 2,5 m

 

Dansende gouden Aapjes in het Leersumse Veld

 

Het kunstwerk van Berkman en Janssens in de fietstunnel bestaat uit 500 m2 gedecoreerde tegels en een hekwerk met een totale lengte van 112 meter. De titel is ontleend aan het tapijt ‘La Vue’ uit de tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’, over de betekenis van de zintuigen in het verlangen.

 

 

 

Elisabeth van Thüringenfonds tentoonstelling 2018

Afmeting: 3 m x 3 m x 3 m

 

Een natuur die je al zwevend meeneemt naar andere gedachten

 

Zo een contemplatieve wereld wilde ik in de 20 meter hoge Janskerk creëren. Een natuur die je al zwevend meeneemt naar andere gedachten.

Daar waar je ogen de warmte van het wol voelen op je huid – waar de warmte van de vorm je meeneemt.

Daar waar de bastachtige- lange lijnen van de vertakkingen spelen in het licht.

Daar waar je het licht naar je hand mag zetten, je het beeld wat je ziet mag versterken door kleur,

Je mag het toe-eigenen in kleur – jouw lievelingskleur

Algen en wieren geven de wereld zuurstof , veel meer dan de regenwouden. 

Kent u iemand waar ik zuurstof mag toevoegen?

 

tentoonstelling ‘Kunst uit de Zorg’ over healing-art in de Nederlandse ziekenhuizen

 

 

 

 

 

Seawood weaving 2014-2017

Afmeting 1,50 m x 1,2 m

 

Vondsten gedaan tijdens dagelijks strandwandelingen resulteren in een serie ‘ catch of the day’ als bron van inspiratie voor tekeningen, schilderijen en beelden. De schijnbaar eenvoudige levensvormen staan symbool voor overleven en de bron van ons bestaan.

The Ocean Breathes -the Mermaids Foam 2018

Afmeting: 2,5 m  x 1,5 m (ensemble 10 m x 10 m)

 

Voel het schuim van de meermin

 

‘The Mermaids Foam’ bestaat uit een variërend aantal objecten.

 

Margot Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven de zeespiegel. De oceaan geeft haar rust en gevoel van onmetelijke ruimte. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54% van onze zuurstof in de lucht. Het zijn als het ware de longen van de zee.

 

 

 

 

 

Film The Ocean Breathes Sealight 2018

Bekijk hier de film die voor bezoekers te zien is.

 

Film over het interactieve lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.

The Ocean Breathes Sealight 2018

Afmeting: 15 m x 3 m x 3 m.

 

Interactief lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.

In de vide van het Oncologie Centrum in Hoofddorp is een vrij-hangende sculptuur met de titel The Ocean Breathes – Sealight geplaatst. 

 

De officiële onthulling is verricht door Peter van Barneveld, vm. bestuursvoorzitter van het Spaarne Gasthuis.

 

The Ocean Breathes – Sealight van Margot Berkman is een interactief lichtkunstwerk. Bezoekers kunnen de kleuren van het werk veranderen, als een lichtgevend zwevend zeewier. Het heeft daardoor een meditatieve kwaliteit.

 

De tak-achtige vorm hangt golvend door de open ruimte van de vide en is vanaf elke verdieping te bewonderen, zowel van de begane grond als van de eerste en tweede verdieping. 

 

Margot Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven de zeespiegel. De oceaan geeft haar rust en gevoel van onmetelijke ruimte. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54% van onze zuurstof in de lucht. Het zijn als het ware de longen van de zee.