Margot Berkman | Portfolio Categories Exhibitions
204
archive,paged,tax-portfolio_category,term-exhibitions,term-204,paged-2,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Eurydice Dwaal verder, Dwaal licht 2016

 

Als Orpheus zong, luisterde iedereen

Het werk neergelegd, het verlangen opgewekt

De bomen buigen dieper om te luisteren

Het water en de zee bewegen mee op de klanken van zijn harp

 

 

De tentoonstelling ‘Dwaal verder, Dwaal licht’ verbindt de tekeningen en beelden van Eurydice met Orpheus, de hoeder van de kunsten. Volgens de verhalen zingt hij zo mooi en liefdevol dat de hele natuur, de dieren, de bomen, ja, zelfs het water en de zee meebewegen op de klanken van zijn harp. Maar wanneer hij probeert met deze magische kracht zijn geliefde terug mee te nemen uit de onderwereld gaat het mis. Hij zwerft zonder haar verder de wereld over.

 

Orpheus naam verwijst in het oud-Grieks naar duisternis, naar zich ‘alleen voelen’ en ‘in de steek gelaten’ zijn. Letterlijk: ‘niet in het licht zijn’. In het verhaal van de tentoonstelling komen de dwaallichten van Orden de halfgod te hulp. Zij belichten de unieke kracht van Orpheus die elke nieuwe generatie dichters en kunstenaars weer opnieuw tot het maken van kunst aanzet.

 

In samenwerking met de filosoof Katja Rodenburg

 

Film:

Dwaallichten van Orden

Sea-glove blue Picking flowers on the Beach 2014

Afmeting: 3,5 m x 1,4 m

 

‘Picking Flowers on the Beach’

 

De serie softsculptures is ontstaan uit de behoefte mijn zeewiervondsten in tekeningen en collages te verwerken.  De materialen en kleuren verwijzen naar de schoonheid van de (onder)waterwereld.

Salone de Mobile Milaan Yearbook Textiellab 2012

‘Washed ashore’ serie in Yearbook 2012 Textiellab Salone di Mobile Milaan.

 

Errol van de Werdt van het Textielmuseum te Tilburg reikt het eerste exemplaar van Yearbook TextielLab 2012 uit tijdens de Salone di Mobile in Milaan.  (Ontwerp: Raw Color)

 

‘Washed ashore’, de soft-sculpture zeewier-serie van Margot Berkman is onderdeel van deze presentatie. In het Yearbook worden de meest toon-aangevende textiel- kunst/ mode / architectuur/ projecten gepresenteerd, die het afgelopen jaar werden vervaardigd.

 

De kunstenaars: BOZAR architecture, Kiki van Eijk, Thonik, Bernotat & Co, Schiphol Real estate, Apto, Studio Samira Boon. Karin van Dam, Q8 HQ benelux, D&Z Architecten, Sara Vrught, Margot Berkman, Walter van den Beirendonk, Marga Weimans, LEW, Masterclass Jan Taminiau, Selina van Grondelle, Linda Valkeman, Ursula Wagner, Niels Heijmans, Emilie Pallard, BCXSY, Lenneke Langenhuijsen, Martijn van Strien, Colette Vermeulen, Satoki Kuwano, Lola Barré, Chrissie Houtkoper, Sabine Staartjes, Mohammed Barach, Ton van der Borcht, Dagmara Stephan, Conny Groenewegen , Aya Nonogaki, Pierre Antoine Vettorello, ea…

Seaweed I 2013

Afmeting: 1,5 m x 1,5 m

 

Ik pluk bloemen op het strand (catch of the day)

 

De serie zeewierkleden is gebaseerd op vondsten en tekeningen van mijn dagelijkse wandelingen langs het strand.

Seaweed weaving 2014

Afmeting: 0,5 m tot 1,5 m

 

Ik pluk bloemen op het strand (catch of the day)

 

‘Sea-weed weaving’  is een doorlopend onderzoek vanaf 2011 naar vorm, kleur, textuur en materiaal. Inspiratiebron is zeewier wat ik langs het strand vind. Ik experimenteer met draden vervaardigd van algen en glow in the dark, in samenwerking met het Textiellab Tilburg.

Sealight IV in Ensemble Vishal 2018

Titel: ‘The Ocean Breathes – Sealight IV’

 

Afmeting: 3 m x 3 m

 

‘Bien étonnés de se trouver Ensemble’

 

Het werk van 25 kunstenaars is samengebracht door Annette de Vries.

 

 

 

 

 

Koningsdamast 2013

Aan tafel met Koning Willem-Alexander en Koningin Maximá – Koninklijk damast 2013

 

Het tafellinnen ‘Koningsdamast’ is vervaardigd ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander in 2013. Het is samen met een schitterend handgemaakt boek aangeboden aan het koninklijk paar tijdens een intieme ontvangst in het Cobra Museum op Koningsdag in Amstelveen.

 

Het Koningsdamast is in een beperkte oplage gemaakt. Het wordt verkocht in het TextielMuseum te Tilburg en via info@margotberkman.nl . Het boek ‘Koningsdamast’ (oplage 40 stuks) is opgenomen in de collectie van de Koninklijke bibliotheek.

 

‘Ik voel me zeer vereerd met deze opdracht. Ik houd ervan te werken in een traditie en laat me graag voor mijn monumentale kunstopdrachten inspireren door museale collecties als bron van kennis en historie. In het TextielMuseum heb ik samen met de vaardige vakmensen van het TextielLab dit koninklijke glanzende witte linnen geweven’.

 

De motieven van de sinaasappelboom, de kroon en de scepter, die ik eerder in het ontwerp van het sierhek voor de Koningsboom gebruikte, staan aan de basis voor het ontwerp van het koninklijke damast.
 Dineren gaat over samenzijn, verbindingen maken, over goede gesprekken in een ontspannen sfeer en over gezelligheid. Over de Koning en de Koningin sámen. Ik heb gezocht naar het verbindende motief om de invloed, liefde en passie van Koningin Máxima te verbeelden. Voor mij is dat de zon: als symbool uit het wapen van Argentinië, maar vooral omdat haar sterke persoonlijkheid warmte en passie uitstraalt. Zonder zon komt de bloesem niet tot wasdom. Samen met Koning Willem-Alexander geeft zij ons land een nieuwe en krachtige glans.
 Ik hoop dat het linnen Koningsdamast dat zal uitstralen”.

 

Wilt u ook dit boek lezen? Hieronder een link van de Nationale Bibliotheek

https://www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.392105861.html/koningsdamast/