Margot Berkman | Portfolio Tags bicycle tunnel
246
archive,tax-portfolio_tag,term-bicycle-tunnel,term-246,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Sint Jorisplein © Berkman en Janssens Parkeergarage Amersfoort 2001

Verleiding in de fundamenten van de oude Sint Joriskerk 

 

Architect Winkelcentrum: Cees Dam

Geopend door Albertine van Vliet, burgemeester van Amstelveen

Berkman en Janssens heeft dit site-specifieke kunstwerk gemaakt in opdracht van Multi Vastgoed Gouda

 

Archimedes in Wonderland © Berkman en Janssens 2001 tunnel Utrecht

Afmeting: 1500 m2  gedecoreerde tegels, 200 m2 schilderwerk op het plafond

 

Een fietstunnel als een sprookje.

 

Dat is sinds november 2001 te ervaren in de Utrechtse Archimedeslaan. Al trappend door de 60 meter lange buis kunnen fietsers hun verbeelding voeden met de tegeltableaus en schilderingen van het kunstenaarsduo Berkman en  Janssens. Het kunstwerk is gebaseerd op de uitvindingen van de Griekse mathematicus Archimedes en de avonturen van Alice in Wonderland.

 

In het stadhuis is een tentoonstelling ingericht over het ontstaan van het kunstwerk. De figuren van Alice in Wonderland zijn tot leven gewekt in hout en staan omgeven door de symbolen die naar Archimedes’ uitvindingen verwijzen, op uw komst te wachten. Een videofilm zorgt voor  de  beleving van de sprookjestunnel zonder dat u het stadhuis hoeft te verlaten.

 

De Opening is verricht door dhr. J. van Zanen, Wethouder Openbare Ruimte, Gemeente Utrecht.

 

Uit handen van de kunstenaars, ontvangt Dhr. J. van Zanen, het eerste exemplaar van de speciaal  voor deze tentoonstelling gemaakte zeefdruk ‘Archimedes in Wonderland ‘. De Koningin, de kat, de man met de hoed en het konijn, allemaal heffen ze met ons het glas op 18 december 2001 in het stadhuis te Utrecht.

 

Copyright pagina website. niets mag zonder toestemming van Margot Berkmangepubliceerd of anders verveelvoudigd worden.

 

Sisters in Paradise © Berkman en Janssens 2003 fietstunnel Utrecht

Afmeting: 400 m2  gedecoreerde tegels, 200 m2 schilderwerk op pijlers van de brug

 

Inspiratie uit tegelresten uit het voormalige klooster Mariëndal, of Maria ten Dael,

 

Deze week is het eindelijk zover, de onderdoorgang van de Marnixbrug heeft een heel nieuw uiterlijk gekregen. In opdracht van de gemeente Utrecht heeft het Utrechtse kunstenaarsduo Berkman en Janssens een prachtig tegeltableau ontworpen met de naam ‘Sisters in paradise’. Het tableau is op beide oevers van de Vecht onder de brug over de Marnixlaan aangebracht. De pijlers van de brug en het plafond hebben een nieuwe lage verf gekregen. Fietsers en wandelaars passeren nu een helder en vrolijk tafereel met dieren, omrand door tegels met Middeleeuwse motieven.

 

De afbeeldingen op de tegels van de Marnixbrug zijn geïnspireerd op de omliggende buurt en haar geschiedenis. De dieren waren ooit of zijn nog steeds te vinden aan de oever van de Vecht. De bloemmotieven op de tegels zijn afkomstig van afbeeldingen op gevonden tegelresten uit het voormalige klooster Mariëndal, of Maria ten Dael, dat in de omgeving van de Marnixbrug heeft gestaan. 

 

Het bureau Berkman en Janssens heeft het kunstwerk ontworpen. Zij zijn gespecialiseerd in kunst in de openbare ruimte. Mooie kunst, die even inbreekt in de gedachten van de passant. Het kunstwerk aan de Vechtoever is mede tot stand gekomen door de inzet van de Stichting Beheer Zuilense Vecht. Eerdere ontwerpen voor de onderdoorgangen bleken technisch onhaalbaar of te duur.

 

Eén van de bewoners contact gezocht met Berkman en Janssens en zij zijn toen, samen met een aantal bewoners, aan de slag gegaan met het ontwerp. Met nu, een half jaar later, mooie blauwe en oranje tegeltableaus langs De Vecht als resultaat. De tegels zijn van duurzaam materiaal, makkelijk te onderhouden en hebben een mooie uitstraling.

Les Dames et la Licorne © Berkman en Janssens 2004 Amsterdam

Een sprookjesachtige entree van winkelcentrum Bos en Lommer

 

Het kunstenaarsduo Berkman en Janssens is er in geslaagd in 2004 voor een primeur te zorgen: Een uniek vloerkunstwerk van 16 m x 40 m in combinatie met een roestvrij stalen hekwerk (5 m x10 m) vormen de verrassende entree van het winkelcentrum Bos en Lommer.

 

In de entree van het winkelcentrum aan het Bos en Lommerplein heten musjes in het hekwerk de bezoekers welkom en wijzen de weg naar het rijk gedecoreerde tegeltapijt dat de vloer van de begane grond siert. Het hekwerk met musjes en de vloer met sprookjesachtige dieren vormen samen “Les dames et la Licorne” dat het kunstenaarsduo in opdracht van AM heeft ontworpen en gerealiseerd.

 

Berkman en Janssens hebben met “Les dames et la Licorne ” wederom bewezen een originele invulling te kunnen geven aan het begrip “kunst in de openbare ruimte”.

 

Voor het eerst in Nederland is een kunstwerk van dit type en formaat, en op deze wijze voorzien van voorstellingen, geplaatst. Het openbare gebruik stelt hoge eisen aan de tegelvloer. Berkman en Janssens zijn er met hun tegelleverancier uit het Duitse Vorpommeren in geslaagd een speciale tegellijn te ontwikkelen die voldoet aan extreem hoge esthetisch- en duurzaamheid-eisen, en tevens een groot formaat voorstellingen (van onder ander  dier-figuren) met sprookjesachtige uitstraling toelaat.

 

Ook voor de constructie van het roestvrijstalen hekwerk is nauw samengewerkt met een leverancier. Met z’n geperforeerde vogelfiguren was het hek tevens de inspiratiebron voor het nieuwe logo van Winkelcentrum Bos en Lommer.

 

De openbare ruimte geeft op deze wijze het gevoel van iedereen te zijn waardoor de bezoekers het als zodanig zullen koesteren.

Sitting in Blue © Berkman en Janssens 2000 tunnel Rietveldhuis Utrecht

Alle stoelen van Rietveld zijn een grafisch feest voor het oog 

 

In 1999 heeft de gemeente Utrecht de opdracht gegeven de tunnel naast het Rietveldhuis te voorzien van een tegelkunstwerk. Berkman en Janssens hebben met toestemming van de erven van Gerrit Rietveld en in samenwerking met de Ida van Zijl, de Rietveld curator van het Centraal Museum hun idee over de onderzijde van de tunnel als extern interieur te beschouwen.

 

In het archief mochten zij een selectie van de originele Rietveld stoel-ontwerpen maken. Het resultaat was een serie schetsen en schilderingen. Het onderzoek naar composities / vlakverdelingen van het Rietveld Schröderhuis leverde een wandvullende compositie op in de echte, door Rietveld gebruikte kleuren licht grijs, donker grijs, rood, wit en blauw.

 

In 2000 is het Rietveld Schröderhuis op de UNESCO Werelderfgoedlijst geplaatst. Momenteel is de woning in beheer bij het Centraal Museum. Dit museum verzorgt rondleidingen door het gebouw en heeft daarnaast een uitgebreide collectie door Rietveld ontworpen meubelen, waarvan een gedeelte (waaronder de bekende rood-blauwe stoel) ook in het Rietveld Schröderhuis is te zien.

De Dames en het kleine Hondje © Berkman en Janssens 2004

Tienduizend gekleurde en witte tegels speciaal gemaakt voor de Betuweroute

 

Het kunstwerk van kunstenaarsduo Berkman en Janssens is geïnspireerd op de geschiedenis, verhalen en vondsten uit de buurt van de nieuwe onderdoorgang: de hazewindhonden uit het oude stadswapen, oude tegelmotieven uit de molen van de Molenweg en dieren en elementen uit het landschap.

 

Dit kunstwerk komt voort uit het ‘ Masterplan voor doorkruisingen in verstedelijkt gebied’ geschreven door Berkman en Janssens in opdracht van Projectorganisatie Betuweroute – Prorail. In totaal zijn er 7 kunstwerken als deze uitgevoerd, waarbij in elke plaats ook kunstlessen werden gegeven om de buurt en bewoners te betrekken bij hun openbare ruimte

 

 

La Vue © Berkman en Janssens 2009 Fietstunnel Leersum

Afmeting: 112 m x 2,5 m

 

Dansende gouden Aapjes in het Leersumse Veld

 

Het kunstwerk van Berkman en Janssens in de fietstunnel bestaat uit 500 m2 gedecoreerde tegels en een hekwerk met een totale lengte van 112 meter. De titel is ontleend aan het tapijt ‘La Vue’ uit de tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’, over de betekenis van de zintuigen in het verlangen.

 

 

 

kunstwerken van Berkman en Janssens – archief 1997-2010

ARCHIEF  

Kunstenaarsduo Berkman en Janssens heeft van 1997 tot 2010 opdrachten in de openbare ruimte gerealiseerd.

 

Opdrachtgevers (een selectie):

Prorail en projectorganisatie Betuweroute, Stadsdeel bos en Lommer, RET Rotterdam, Gemeente Utrecht, Gemeente Zandvoort, Daniëlle Lokin, Directeur gemeentemusea Delft, NS Vastgoed, IKEA Holding, Woningbouwvereniging Rochdale Amsterdam, Gemeente Vianen, Rijkswaterstraat, Prorail, GZH, Gemeente Delft, Provincie Utrecht, Provincie Noord Holland, Schildersbedrijf Joh. Van Doorn de Bilt bv, De Nederlandse Spoorwegen, Burgemeester Annie Brouwer-Korf, gemeente Amsterdam

 

Voor gedetailleerde informatie klik: https://www.margotberkman.nl/archief/

De Vogeltjes van Kattenburg © Berkman en Janssens 2009 Rochdale

Afmeting: 25 m x 3 m

 

Een vrolijk hek van staal, nieuwe verlichting en tegels met oranje vogeltjes op de wanden door Berkman en Janssens 

 

Nominatie:  Amsterdamse Straatkunstprijs 2011 in het Parool.

 

‘De vogeltjes van Kattenburg’ verhogen de sociale veiligheid in de wijk. De op de bovenzijde van het hek geplaatste vogeltjes zorgen voor een echt ‘buiten gevoel’ en voorkomen dat er door hangjongeren op het hek gezeten kan worden.

 

 

 

Amor en Fortuna © Berkman en Janssens 2010 fietstunnel Vianen

Afmeting: 90 m x 3,5 m

 

Amor Fati – site specific kunstwerk

 

Sprookjesachtige fietstunnel met witte olifanten en gouden klavertjes-vier siert de openbare ruimte van Vianen. In de tunnel zijn 6 grote stillevens van stalen beelden aangebracht. De stillevens tonen manshoge witte olifanten, apen en vogels omringd door gouden klavertjes-vier.

 

Inspiratiebron De inspiratiebron van kunstenaarsduo Berkman en Janssens voor dit kunstwerk komt voort uit de geschiedenis van Vianen. In de middeleeuwen was Vianen een Vrijstad. Veel mensen met verlangen naar betere kansen en op zoek naar geluk trokken richting Vianen. Vrijstad Vianen was eeuwenlang toevluchtsoord voor gelukszoekers. Als de reizigers de vrijstad binnenwandelden, hadden ze vaak mooie verhalen over reizen door vreemde landen met exotische gebruiken en wonderlijke dieren als tijgers en olifanten. In de kunst van die tijd duiken voor het eerst afbeeldingen van olifanten op omringd door exotische planten. Sommige olifanten droegen huisjes op hun rug. De olifant werd het symbool van reizen, geluk-zoeken en geluk-vinden. Passanten van de tunnel zijn altijd op weg naar een plek waar het beter is of verlangen ernaar

 

Uit het onderzoek voorafgaand aan het uiteindelijke ontwerp is de volgende tekst: Amor Fati is een Latijnse uitdrukking die zoveel betekent als “liefde voor het (nood)lot”, het liefhebben van dat wat onvermijdelijk is en is vooral bekend uit het werk van Friedrich Nietzsche.“Zuerst das Nöthige – und dies so schön und vollkommen als du kannst! “Liebe das, was nothwendig ist” – amor fati dies wäre meine Moral, thue ihm alles Gute an und hebe es über seine schreckliche Herkunft hinauf zu dir.”Als eerste het nodige – en dit zo mooi en volmaakt als je kunt! “Heb datgene lief, wat noodzakelijk is” – amor fati dat zou mijn moraal zijn, doe hem[2] al het goede aan en til het boven zijn verschrikkelijke herkomst uit naar jezelf. En in Die fröhliche Wissenschaft: “Ich will immer mehr lernen, das Nothwendige an den Dingen als das Schöne sehen: – so werde ich Einer von Denen sein, welche die Dinge schön machen. Amor fati: das sei von nun an meine Liebe! Ich will keinen Krieg gegen das Hässliche führen. Ich will nicht anklagen, ich will nicht einmal die Ankläger anklagen. Wegsehen sei meine einzige Verneinung! Und, Alles in Allem und Grossen; ich will irgendwann einmal Nur noch ein Ja-Sagender sein.”

(vertaling: “Ik wil immer meer leren, om het noodzakelijke van de dingen als het schone te zien: – zo zal ik een van hen zijn die de dingen mooi maken. Amor fati: dat is van nu af aan mijn liefde! Ik wil geen oorlog tegen het lelijke voeren. Ik wil niet beschuldigen, ik weet niet eens de aanklagers verwijten maken. Weg kijken is mijn enige ontkenning! En, alles in alles en grote; wil ik eens slechts een ja-zegger zijn.