Margot Berkman | Portfolio Tags dieren
228
archive,paged,tax-portfolio_tag,term-dieren,term-228,paged-2,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Amor en Fortuna © Berkman en Janssens 2010 fietstunnel Vianen

Afmeting: 90 m x 3,5 m

 

Amor Fati – site specific kunstwerk

 

Sprookjesachtige fietstunnel met witte olifanten en gouden klavertjes-vier siert de openbare ruimte van Vianen. In de tunnel zijn 6 grote stillevens van stalen beelden aangebracht. De stillevens tonen manshoge witte olifanten, apen en vogels omringd door gouden klavertjes-vier.

 

Inspiratiebron De inspiratiebron van kunstenaarsduo Berkman en Janssens voor dit kunstwerk komt voort uit de geschiedenis van Vianen. In de middeleeuwen was Vianen een Vrijstad. Veel mensen met verlangen naar betere kansen en op zoek naar geluk trokken richting Vianen. Vrijstad Vianen was eeuwenlang toevluchtsoord voor gelukszoekers. Als de reizigers de vrijstad binnenwandelden, hadden ze vaak mooie verhalen over reizen door vreemde landen met exotische gebruiken en wonderlijke dieren als tijgers en olifanten. In de kunst van die tijd duiken voor het eerst afbeeldingen van olifanten op omringd door exotische planten. Sommige olifanten droegen huisjes op hun rug. De olifant werd het symbool van reizen, geluk-zoeken en geluk-vinden. Passanten van de tunnel zijn altijd op weg naar een plek waar het beter is of verlangen ernaar

 

Uit het onderzoek voorafgaand aan het uiteindelijke ontwerp is de volgende tekst: Amor Fati is een Latijnse uitdrukking die zoveel betekent als “liefde voor het (nood)lot”, het liefhebben van dat wat onvermijdelijk is en is vooral bekend uit het werk van Friedrich Nietzsche.“Zuerst das Nöthige – und dies so schön und vollkommen als du kannst! “Liebe das, was nothwendig ist” – amor fati dies wäre meine Moral, thue ihm alles Gute an und hebe es über seine schreckliche Herkunft hinauf zu dir.”Als eerste het nodige – en dit zo mooi en volmaakt als je kunt! “Heb datgene lief, wat noodzakelijk is” – amor fati dat zou mijn moraal zijn, doe hem[2] al het goede aan en til het boven zijn verschrikkelijke herkomst uit naar jezelf. En in Die fröhliche Wissenschaft: “Ich will immer mehr lernen, das Nothwendige an den Dingen als das Schöne sehen: – so werde ich Einer von Denen sein, welche die Dinge schön machen. Amor fati: das sei von nun an meine Liebe! Ich will keinen Krieg gegen das Hässliche führen. Ich will nicht anklagen, ich will nicht einmal die Ankläger anklagen. Wegsehen sei meine einzige Verneinung! Und, Alles in Allem und Grossen; ich will irgendwann einmal Nur noch ein Ja-Sagender sein.”

(vertaling: “Ik wil immer meer leren, om het noodzakelijke van de dingen als het schone te zien: – zo zal ik een van hen zijn die de dingen mooi maken. Amor fati: dat is van nu af aan mijn liefde! Ik wil geen oorlog tegen het lelijke voeren. Ik wil niet beschuldigen, ik weet niet eens de aanklagers verwijten maken. Weg kijken is mijn enige ontkenning! En, alles in alles en grote; wil ik eens slechts een ja-zegger zijn.

De Dame en de Zwaan © Berkman en Janssens 2003 Gorinchem

Afmeting: 250 m x 6 m (oa.650 m2 tegelwerk)

 

Masterplan ‘Kunst in Tunnels’ in opdracht van Projectorganisatie Betuweroute, Prorail.

 

Het kunstwerk de ‘Dame met de Zwaan’ is geïnspireerd op de verhalen van de Ridders van Brederode, heersers van Gorinchem. Het enorm hoge viaduct, aan de Grote Haarse Kade, behoort bij het Masterplan ‘Kunst in Tunnels’ voor Projectorganisatie Betuweroute, waarin Berkman en Janssens de doorkruisingen in verstedelijkt gebied onder de loep heeft genomen.

 

De kunstprojecten zijn ontstaan uit de noodzaak de buurt meer betrokken te maken bij het ingrijpende project. Naast de realisatie van 7 tunnels met kunst heeft kunstenaarsduo Berkman en Janssens kunstlessen gegeven over hoe zij een ontwerp voor een kunstwerk maken voor een specifieke locatie. Kinderen en volwassen werden hierdoor bewust gemaakt van de historische achtergrond van hun woonomgeving.

 

Het kunstwerk bestaat 650m2 gedecoreerde tegels en betonnen klinkers met zwart en wit natuursteen, 24 zuilen voorzien van decoratief schilderwerk.

De Dames en de Muze© Berkman en Janssens 2003 Bos en Lommer

Afmetingen: 500 m2

 

Paradijs onder de snelweg A10

 

Het kunstwerk ‘De Dames en de Muze’ uit 2003 van kunstenaarsduo Berkman en Janssens verbindt twee wijken in Amsterdam-West met elkaar. In de voetgangers- en fietserstunnel onder Ring A10, aan de Leeuwendalersweg in Amsterdam omringen duizenden blauwe en gouden mussen sprookjesachtige heldergroene tableaus, waarop paradijsvogels en hazen te zien zijn.
Op de pilaren van de tunnel zijn schilderingen gerealiseerd geïnspireerd op historische Amsterdamse motieven die verwijzen naar de oosterse cultuur.

 

Berkman en Janssens heeft op verschillende scholen in de buurt kunstlessen gegeven aan kinderen en vrouwen, over hoe zij een kunstwerk voor de openbare ruimte ontwerpen en realiseren. Van de resultaten zijn tentoonstellingen georganiseerd op het Stadskantoor Amsterdam West en op de Basisschool aan de Leeuwendalersweg. De Bos en Lommerschool heeft van de kunstenaars een groot tegeltableau cadeau gekregen voor hun gevel.

 

Groeten uit Delfshaven © Berkman en Janssens 2001

Afmeting:  600 m2 in gehele station

 

Oude architectuurdetails uit Rotterdam komen terug in de ondergrondse…

 

Metrostation Delfshaven is in 2001 gerenoveerd door de RET en geheel voorzien van een kunstwerk met ‘Delfshaven-blauwe’ motieven geïnspireerd op de historische gebouwen van Delfshaven in Rotterdam.

 

Om de betrokkenheid van de buurt bij het volledig gerenoveerde metrostation te vergroten heeft kunstenaarsduo Berkman en Janssens kunstlessen gegeven op zes scholen in Delfshaven, over ontwerpen voor de openbare ruimte, over de kunstgeschiedenis van decoraties op gebouwen en over het spel met deze veelzijdige motieven. Zij hebben een speciale keramische tegel ontworpen die is uitgedeeld aan wijkbewoners en op de scholen.

 

Under the Magnolia Tree 2013

Afmeting: 20 m x 6 m

 

De magnolia-boom zorgt voor eeuwige lente

 

Inspiratiebron voor dit poëtische beeld zijn de verhalen uit het oude zorgcentrum Huize Transwijk, dat voorheen op de plek stond waar nu het nieuwe woongebouw is gerealiseerd. Het beeld geeft het idee van herkenning en herinnering, in het perspectief van de tijd. In de tuin van Huize Transwijk stond destijds een oude magnolia-boom. Magnolias staan symbool voor de eeuwige lente, daar waar de tijd verstrijkt zonder merkbare veranderingen. Twee jachthonden wachten er getrouw bij. Het symbool van de magnoliaboom vertegenwoordigt ook de voortgaande transitie van oud naar nieuw. Van jong naar oud.

 

In Utrecht en omgeving is Margot Berkman bekend van grote kunstopdrachten in de openbare ruimte, destijds gerealiseerd als kunstenaarsduo Berkman en Janssens. Fietsend herken je haar heldere handschrift onder meer in de tunnels van de Berekuil met duizenden beretegeltjes, in de gedecoreerde wanden van de tunnel bij het Rietveldhuis en de Archimedeslaan, in het bankje in Leidsche Rijn dat het afscheidscadeau vormde voor oud-burgemeester Annie Brouwer-Korf. In 2012 kreeg zij solo de opdracht voor het monument voor de troonswisseling, een koningsboom voor koning Willem Alexander, in het Máxima-park.

Het Lied van de Nachtegalen © Berkman en Janssens 2005

Afmeting: 625 m2

 

Hoor je de nachtegalen zingen?

 

Het peuterbadje in Park de Watertoren in de Utrechtse wijk Zuilen is weer klaar gemaakt voor de zomer. De pompen worden schoongemaakt en de verf geïnspecteerd. Het kunstwerk ´Het lied van de Nachtegalen’, een vloerschildering van kunstenaarsduo Berkman en Janssens, geschilderd met betonverf vraagt weinig onderhoud.

 

Burgemeester A. Wolfsen van Utrecht heeft het onder spetterende belangstelling van buurtbewoners geopend.

 

 

 

Loveletter IKEA hotel Delft © Berkman en Janssens 2008

Drie kunstopdrachten van IKEA voor Conceptcenter.

 

Inspiratiebron voor deze openhaard zijn oude tegelkachels uit Zweden en delftsblauwe tulpenvazen uit het Rijksmuseum en het kunstwerk ‘de Liefdesbrief’ van Berkman en Janssens bij de afrit Delft A13.

 

Het schilderij De Liefdesbrief van Johannes Vermeer en de tapijten-serie La dame et la Licorne waren de inspiratiebron voor het kunstwerk ‘de Liefdesbrief’ onder de A13 bij de afrit Delft. Het perspectief in Vermeers’ schilderijen en de warme kleur rood, die staat voor liefde, zijn terug te vinden in de rood-witte pilaren onder het viaduct. De dieren zijn geïnspireerd op 17de-eeuwse Delfts blauwe dierentegels en de zesdelige tapijten-serie La Dame et la Licorne (Musée de Cluny, Parijs), waarop een vrouw omringd door dieren is afgebeeld in een omsloten tuin.

 

Het kunstwerk is op 20 september 2007 onthuld door Lian Merkx, wethouder van de gemeente Delft, Anders Westney, storemanager van IKEA, en Folkert Post, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland.

 

Voor de tentoonstelling in Museum Lambert van Meerten, Museum Prinsenhof en de realisatie van het kunstwerk voor IKEA Delft zijn miniaturen vervaardigd in een kleine oplage.