Margot Berkman | Portfolio Tags public
214
archive,tax-portfolio_tag,term-public,term-214,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

I long for Breathing Blue of Longing Vishal 2023

I long for Breathing   –   Margot Berkman 2023

Materiaal:  Kwartszand, EPS, olieverf

Afmeting: 1,5 m hoog x 0,8 m breed x 0,4 m diep

 

 

De tentoonstelling ‘The Blue of Longing’ door Renée Borgonjen in de Vishal

 

Blauw is de kleur van de wijkende horizon, van de atmosferische afstand – een Icarisch verlangen.

“… it is the distance between us and the object of desire that fills the space in between with the blue of longing.”

(Rebecca Solnit, A Field Guide to Getting Lost)

Afbeelding: Icarus, gravure Hendrick Goltzius, naar Cornelis Cornelisz. van Haarlem, 1588. Rijksmuseum, Amsterdam.

Sint Jorisplein © Berkman en Janssens Parkeergarage Amersfoort 2001

Verleiding in de fundamenten van de oude Sint Joriskerk 

 

Architect Winkelcentrum: Cees Dam

Geopend door Albertine van Vliet, burgemeester van Amstelveen

Berkman en Janssens heeft dit site-specifieke kunstwerk gemaakt in opdracht van Multi Vastgoed Gouda

 

Archimedes in Wonderland © Berkman en Janssens 2001 tunnel Utrecht

Afmeting: 1500 m2  gedecoreerde tegels, 200 m2 schilderwerk op het plafond

 

Een fietstunnel als een sprookje.

 

Dat is sinds november 2001 te ervaren in de Utrechtse Archimedeslaan. Al trappend door de 60 meter lange buis kunnen fietsers hun verbeelding voeden met de tegeltableaus en schilderingen van het kunstenaarsduo Berkman en  Janssens. Het kunstwerk is gebaseerd op de uitvindingen van de Griekse mathematicus Archimedes en de avonturen van Alice in Wonderland.

 

In het stadhuis is een tentoonstelling ingericht over het ontstaan van het kunstwerk. De figuren van Alice in Wonderland zijn tot leven gewekt in hout en staan omgeven door de symbolen die naar Archimedes’ uitvindingen verwijzen, op uw komst te wachten. Een videofilm zorgt voor  de  beleving van de sprookjestunnel zonder dat u het stadhuis hoeft te verlaten.

 

De Opening is verricht door dhr. J. van Zanen, Wethouder Openbare Ruimte, Gemeente Utrecht.

 

Uit handen van de kunstenaars, ontvangt Dhr. J. van Zanen, het eerste exemplaar van de speciaal  voor deze tentoonstelling gemaakte zeefdruk ‘Archimedes in Wonderland ‘. De Koningin, de kat, de man met de hoed en het konijn, allemaal heffen ze met ons het glas op 18 december 2001 in het stadhuis te Utrecht.

 

Copyright pagina website. niets mag zonder toestemming van Margot Berkmangepubliceerd of anders verveelvoudigd worden.

 

Sisters in Paradise © Berkman en Janssens 2003 fietstunnel Utrecht

Afmeting: 400 m2  gedecoreerde tegels, 200 m2 schilderwerk op pijlers van de brug

 

Inspiratie uit tegelresten uit het voormalige klooster Mariëndal, of Maria ten Dael,

 

Deze week is het eindelijk zover, de onderdoorgang van de Marnixbrug heeft een heel nieuw uiterlijk gekregen. In opdracht van de gemeente Utrecht heeft het Utrechtse kunstenaarsduo Berkman en Janssens een prachtig tegeltableau ontworpen met de naam ‘Sisters in paradise’. Het tableau is op beide oevers van de Vecht onder de brug over de Marnixlaan aangebracht. De pijlers van de brug en het plafond hebben een nieuwe lage verf gekregen. Fietsers en wandelaars passeren nu een helder en vrolijk tafereel met dieren, omrand door tegels met Middeleeuwse motieven.

 

De afbeeldingen op de tegels van de Marnixbrug zijn geïnspireerd op de omliggende buurt en haar geschiedenis. De dieren waren ooit of zijn nog steeds te vinden aan de oever van de Vecht. De bloemmotieven op de tegels zijn afkomstig van afbeeldingen op gevonden tegelresten uit het voormalige klooster Mariëndal, of Maria ten Dael, dat in de omgeving van de Marnixbrug heeft gestaan. 

 

Het bureau Berkman en Janssens heeft het kunstwerk ontworpen. Zij zijn gespecialiseerd in kunst in de openbare ruimte. Mooie kunst, die even inbreekt in de gedachten van de passant. Het kunstwerk aan de Vechtoever is mede tot stand gekomen door de inzet van de Stichting Beheer Zuilense Vecht. Eerdere ontwerpen voor de onderdoorgangen bleken technisch onhaalbaar of te duur.

 

Eén van de bewoners contact gezocht met Berkman en Janssens en zij zijn toen, samen met een aantal bewoners, aan de slag gegaan met het ontwerp. Met nu, een half jaar later, mooie blauwe en oranje tegeltableaus langs De Vecht als resultaat. De tegels zijn van duurzaam materiaal, makkelijk te onderhouden en hebben een mooie uitstraling.

Les Dames et la Licorne © Berkman en Janssens 2004 Amsterdam

Een sprookjesachtige entree van winkelcentrum Bos en Lommer

 

Het kunstenaarsduo Berkman en Janssens is er in geslaagd in 2004 voor een primeur te zorgen: Een uniek vloerkunstwerk van 16 m x 40 m in combinatie met een roestvrij stalen hekwerk (5 m x10 m) vormen de verrassende entree van het winkelcentrum Bos en Lommer.

 

In de entree van het winkelcentrum aan het Bos en Lommerplein heten musjes in het hekwerk de bezoekers welkom en wijzen de weg naar het rijk gedecoreerde tegeltapijt dat de vloer van de begane grond siert. Het hekwerk met musjes en de vloer met sprookjesachtige dieren vormen samen “Les dames et la Licorne” dat het kunstenaarsduo in opdracht van AM heeft ontworpen en gerealiseerd.

 

Berkman en Janssens hebben met “Les dames et la Licorne ” wederom bewezen een originele invulling te kunnen geven aan het begrip “kunst in de openbare ruimte”.

 

Voor het eerst in Nederland is een kunstwerk van dit type en formaat, en op deze wijze voorzien van voorstellingen, geplaatst. Het openbare gebruik stelt hoge eisen aan de tegelvloer. Berkman en Janssens zijn er met hun tegelleverancier uit het Duitse Vorpommeren in geslaagd een speciale tegellijn te ontwikkelen die voldoet aan extreem hoge esthetisch- en duurzaamheid-eisen, en tevens een groot formaat voorstellingen (van onder ander  dier-figuren) met sprookjesachtige uitstraling toelaat.

 

Ook voor de constructie van het roestvrijstalen hekwerk is nauw samengewerkt met een leverancier. Met z’n geperforeerde vogelfiguren was het hek tevens de inspiratiebron voor het nieuwe logo van Winkelcentrum Bos en Lommer.

 

De openbare ruimte geeft op deze wijze het gevoel van iedereen te zijn waardoor de bezoekers het als zodanig zullen koesteren.

Sitting in Blue © Berkman en Janssens 2000 tunnel Rietveldhuis Utrecht

Alle stoelen van Rietveld zijn een grafisch feest voor het oog 

 

In 1999 heeft de gemeente Utrecht de opdracht gegeven de tunnel naast het Rietveldhuis te voorzien van een tegelkunstwerk. Berkman en Janssens hebben met toestemming van de erven van Gerrit Rietveld en in samenwerking met de Ida van Zijl, de Rietveld curator van het Centraal Museum hun idee over de onderzijde van de tunnel als extern interieur te beschouwen.

 

In het archief mochten zij een selectie van de originele Rietveld stoel-ontwerpen maken. Het resultaat was een serie schetsen en schilderingen. Het onderzoek naar composities / vlakverdelingen van het Rietveld Schröderhuis leverde een wandvullende compositie op in de echte, door Rietveld gebruikte kleuren licht grijs, donker grijs, rood, wit en blauw.

 

In 2000 is het Rietveld Schröderhuis op de UNESCO Werelderfgoedlijst geplaatst. Momenteel is de woning in beheer bij het Centraal Museum. Dit museum verzorgt rondleidingen door het gebouw en heeft daarnaast een uitgebreide collectie door Rietveld ontworpen meubelen, waarvan een gedeelte (waaronder de bekende rood-blauwe stoel) ook in het Rietveld Schröderhuis is te zien.

De Dames en het kleine Hondje © Berkman en Janssens 2004

Tienduizend gekleurde en witte tegels speciaal gemaakt voor de Betuweroute

 

Het kunstwerk van kunstenaarsduo Berkman en Janssens is geïnspireerd op de geschiedenis, verhalen en vondsten uit de buurt van de nieuwe onderdoorgang: de hazewindhonden uit het oude stadswapen, oude tegelmotieven uit de molen van de Molenweg en dieren en elementen uit het landschap.

 

Dit kunstwerk komt voort uit het ‘ Masterplan voor doorkruisingen in verstedelijkt gebied’ geschreven door Berkman en Janssens in opdracht van Projectorganisatie Betuweroute – Prorail. In totaal zijn er 7 kunstwerken als deze uitgevoerd, waarbij in elke plaats ook kunstlessen werden gegeven om de buurt en bewoners te betrekken bij hun openbare ruimte

 

 

Eat Me, Drink Me © Berkman en Janssens 2002 Parkeergarage Hilversum

Afmeting: de gehele Parkeergarage

 

Alice in Wonderland en Vanitas in Hilversum

 

Onder het winkelcentrum Seinhorst word je verleid te eten en drinken van de geneugten die je boven de grond zult vinden. Een warm welkom…

‘Eat me, drink me’ is ontworpen en gerealiseerd door kunstenaarsduo Berkman en Janssens.

Berenparade © Berkman en Janssens 2001 in de Berenkuil Fietstunnels

afmeting: 650 m2 gedecoreerde tegels en lijnverlichting

 

Fiets met de berenparade mee de stad in…

 

De eerste ongelijkvloerse kruising van Nederland is overdag en ’s nachts een veilige en vrolijke omgeving dankzij deze tegelkunst ontworpen en gerealisseerd door kunstenaarsduo Berkman en Janssens.

 

De duizenden beren en de grote gekleurde tableaus zijn met de hand geglazuurd in de keramiekfabriek de Porceleyne Fles in Delft.

Het Verlangen © Berkman en Janssens 2008 Duivendrecht

Kunst geeft niemandsland een gezicht.

 

‘Het Verlangen’ bestaat uit een ensemble van 16 tweedimensionale witte stalen beelden, van 2,5 tot 4 m hoog, aan weerszijden van de Holterbergweg, als een corridor over een lengte van 80 meter vlakbij station Duivendrecht.

 

Evenals in eerdere kunstwerken van kunstenaarsduo Berkman en Janssens (‘Hortus Conclusus’, Bleiswijk 2006) zijn deze witte beelden geïnspireerd op de betekenis van figuren op de 16e-eeuwse tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’. De (dier)figuren symboliseren een fase van ‘het menselijke verlangen’. In het kunstwerk ‘De Liefdesbrief’ (Delft 2007) is de betekenis van de liefdesbrief als middel om het verlangen aan te wakkeren, in de openbare ruimte van Delft verbeeld. In deze beeldenreeks in Amsterdam, is de inspiratiebron verwerkt tot allegorische beelden. Aan iedere zijde van de weg wordt de reeks geopend en afgesloten door een aap die op een arcadeboog staat. Daartussen bevinden zich sierlijke tuinvazen, statige keizerskronen en twee honden. De beelden zijn te interpreteren als: lust, schaamte en onschuld beschermt door trouw.

 

De beelden, die herinneren aan knipsels, zijn niet alleen zichtbaar voor fietsers en automobilisten die gebruik maken van de Holterbergweg. Ook trein- en metroreizigers die vanaf station Duivendrecht reizen, kunnen de beelden goed zien.

De Beeldengroep ‘het Verlangen’ is in een geheel nieuwe compositie in 2019 geplaatst op de hoek Holterbergweg – Buitensingel.