Margot Berkman | Portfolio Tags sculptures
267
archive,tax-portfolio_tag,term-sculptures,term-267,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Cobra Museum Wave of Breath 2020

Wave of BreathMargot Berkman

Curator: Katja Rodenburg

24 augustus t/m 27 september 2020

 

“Let the waters bring forth abundantly the moving creature that hath life.”

– Genesis, uit de ‘King James’ bijbel

 

In het begin is er de zee.

Ooit is er een eerste golf die alles in beweging zet.

De wieren ontstaan en wuiven in het water mee.

Soms gaan ze tegen de golven in.

Uit een vorm komt een nieuwe vorm, en nog een.

Een waaier van vormen komt tevoorschijn.

De zee begint te ademen voor ons

en wij ademen met de zee.

 

Dit is de wereld die Margot Berkman inspireert en voedt. In Wave voert zij ons mee onder water, naar een bekende én onbekende wereld. Net als de zee laat haar werk de ene reflectie na de andere zien: in sculpturen, in tekeningen, in inkt, verf, brons en weefsel. Want de golf brengt diepere lagen naar boven. Lagen die slechts even aan het zonlicht kunnen worden blootgesteld en alleen in een andere vorm kunnen worden vastgehouden. En dan duikt de golf onder, en begint het maken opnieuw.

 

Artworks:     Margot Berkman

Artlessons:   Pupils from primary schools Het Palet and De Linde

Curator:        Katja Rodenburg

Soundscape: Will Calhoun (Living Colour, New York)

Het Verlangen © Berkman en Janssens 2008 Duivendrecht

Kunst geeft niemandsland een gezicht.

 

‘Het Verlangen’ bestaat uit een ensemble van 16 tweedimensionale witte stalen beelden, van 2,5 tot 4 m hoog, aan weerszijden van de Holterbergweg, als een corridor over een lengte van 80 meter vlakbij station Duivendrecht.

 

Evenals in eerdere kunstwerken van kunstenaarsduo Berkman en Janssens (‘Hortus Conclusus’, Bleiswijk 2006) zijn deze witte beelden geïnspireerd op de betekenis van figuren op de 16e-eeuwse tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’. De (dier)figuren symboliseren een fase van ‘het menselijke verlangen’. In het kunstwerk ‘De Liefdesbrief’ (Delft 2007) is de betekenis van de liefdesbrief als middel om het verlangen aan te wakkeren, in de openbare ruimte van Delft verbeeld. In deze beeldenreeks in Amsterdam, is de inspiratiebron verwerkt tot allegorische beelden. Aan iedere zijde van de weg wordt de reeks geopend en afgesloten door een aap die op een arcadeboog staat. Daartussen bevinden zich sierlijke tuinvazen, statige keizerskronen en twee honden. De beelden zijn te interpreteren als: lust, schaamte en onschuld beschermt door trouw.

 

De beelden, die herinneren aan knipsels, zijn niet alleen zichtbaar voor fietsers en automobilisten die gebruik maken van de Holterbergweg. Ook trein- en metroreizigers die vanaf station Duivendrecht reizen, kunnen de beelden goed zien.

De Beeldengroep ‘het Verlangen’ is in een geheel nieuwe compositie in 2019 geplaatst op de hoek Holterbergweg – Buitensingel.