Margot Berkman | Portfolio Tags voetgangerstunnels
209
archive,tax-portfolio_tag,term-voetgangerstunnels,term-209,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

La Vue © Berkman en Janssens 2009 Fietstunnel Leersum

Afmeting: 112 m x 2,5 m

 

Dansende gouden Aapjes in het Leersumse Veld

 

Het kunstwerk van Berkman en Janssens in de fietstunnel bestaat uit 500 m2 gedecoreerde tegels en een hekwerk met een totale lengte van 112 meter. De titel is ontleend aan het tapijt ‘La Vue’ uit de tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’, over de betekenis van de zintuigen in het verlangen.

 

 

 

kunstwerken van Berkman en Janssens – archief 1997-2010

ARCHIEF  

Kunstenaarsduo Berkman en Janssens heeft van 1997 tot 2010 opdrachten in de openbare ruimte gerealiseerd.

 

Opdrachtgevers (een selectie):

Prorail en projectorganisatie Betuweroute, Stadsdeel bos en Lommer, RET Rotterdam, Gemeente Utrecht, Gemeente Zandvoort, Daniëlle Lokin, Directeur gemeentemusea Delft, NS Vastgoed, IKEA Holding, Woningbouwvereniging Rochdale Amsterdam, Gemeente Vianen, Rijkswaterstraat, Prorail, GZH, Gemeente Delft, Provincie Utrecht, Provincie Noord Holland, Schildersbedrijf Joh. Van Doorn de Bilt bv, De Nederlandse Spoorwegen, Burgemeester Annie Brouwer-Korf, gemeente Amsterdam

 

Voor gedetailleerde informatie klik: https://www.margotberkman.nl/archief/

De Vogeltjes van Kattenburg © Berkman en Janssens 2009 Rochdale

Afmeting: 25 m x 3 m

 

Een vrolijk hek van staal, nieuwe verlichting en tegels met oranje vogeltjes op de wanden door Berkman en Janssens 

 

Nominatie:  Amsterdamse Straatkunstprijs 2011 in het Parool.

 

‘De vogeltjes van Kattenburg’ verhogen de sociale veiligheid in de wijk. De op de bovenzijde van het hek geplaatste vogeltjes zorgen voor een echt ‘buiten gevoel’ en voorkomen dat er door hangjongeren op het hek gezeten kan worden.

 

 

 

La Vue voor Rochdale op IJburg © Berkman en Janssens 2009

Afmeting: meerdere entrees en speelplekken

 

Buitelende witte apen en de groene blaadjes sieren de wanden

 

Woningbouwvereniging Rochdale heeft in 2009 Berkman en Janssens de opdracht gegeven zowel op IJburg als in Amsterdam Centrum hun vastgoed te voorzien van kunstwerken.

 

Naar aanleiding van de ontwerpen hebben zij kunstlessen gegeven aan kinderen uit de buurt. Met dezelfde figuren die ook in het ‘echte ’kunstwerk te zien zijn, hebben kinderen hun eigen collages gemaakt. Ze hebben les gekregen over de symbolische betekenis van de dieren.

 

Amor en Fortuna © Berkman en Janssens 2010 fietstunnel Vianen

Afmeting: 90 m x 3,5 m

 

Amor Fati – site specific kunstwerk

 

Sprookjesachtige fietstunnel met witte olifanten en gouden klavertjes-vier siert de openbare ruimte van Vianen. In de tunnel zijn 6 grote stillevens van stalen beelden aangebracht. De stillevens tonen manshoge witte olifanten, apen en vogels omringd door gouden klavertjes-vier.

 

Inspiratiebron De inspiratiebron van kunstenaarsduo Berkman en Janssens voor dit kunstwerk komt voort uit de geschiedenis van Vianen. In de middeleeuwen was Vianen een Vrijstad. Veel mensen met verlangen naar betere kansen en op zoek naar geluk trokken richting Vianen. Vrijstad Vianen was eeuwenlang toevluchtsoord voor gelukszoekers. Als de reizigers de vrijstad binnenwandelden, hadden ze vaak mooie verhalen over reizen door vreemde landen met exotische gebruiken en wonderlijke dieren als tijgers en olifanten. In de kunst van die tijd duiken voor het eerst afbeeldingen van olifanten op omringd door exotische planten. Sommige olifanten droegen huisjes op hun rug. De olifant werd het symbool van reizen, geluk-zoeken en geluk-vinden. Passanten van de tunnel zijn altijd op weg naar een plek waar het beter is of verlangen ernaar

 

Uit het onderzoek voorafgaand aan het uiteindelijke ontwerp is de volgende tekst: Amor Fati is een Latijnse uitdrukking die zoveel betekent als “liefde voor het (nood)lot”, het liefhebben van dat wat onvermijdelijk is en is vooral bekend uit het werk van Friedrich Nietzsche.“Zuerst das Nöthige – und dies so schön und vollkommen als du kannst! “Liebe das, was nothwendig ist” – amor fati dies wäre meine Moral, thue ihm alles Gute an und hebe es über seine schreckliche Herkunft hinauf zu dir.”Als eerste het nodige – en dit zo mooi en volmaakt als je kunt! “Heb datgene lief, wat noodzakelijk is” – amor fati dat zou mijn moraal zijn, doe hem[2] al het goede aan en til het boven zijn verschrikkelijke herkomst uit naar jezelf. En in Die fröhliche Wissenschaft: “Ich will immer mehr lernen, das Nothwendige an den Dingen als das Schöne sehen: – so werde ich Einer von Denen sein, welche die Dinge schön machen. Amor fati: das sei von nun an meine Liebe! Ich will keinen Krieg gegen das Hässliche führen. Ich will nicht anklagen, ich will nicht einmal die Ankläger anklagen. Wegsehen sei meine einzige Verneinung! Und, Alles in Allem und Grossen; ich will irgendwann einmal Nur noch ein Ja-Sagender sein.”

(vertaling: “Ik wil immer meer leren, om het noodzakelijke van de dingen als het schone te zien: – zo zal ik een van hen zijn die de dingen mooi maken. Amor fati: dat is van nu af aan mijn liefde! Ik wil geen oorlog tegen het lelijke voeren. Ik wil niet beschuldigen, ik weet niet eens de aanklagers verwijten maken. Weg kijken is mijn enige ontkenning! En, alles in alles en grote; wil ik eens slechts een ja-zegger zijn.

De Dames en de Muze© Berkman en Janssens 2003 Bos en Lommer

Afmetingen: 500 m2

 

Paradijs onder de snelweg A10

 

Het kunstwerk ‘De Dames en de Muze’ uit 2003 van kunstenaarsduo Berkman en Janssens verbindt twee wijken in Amsterdam-West met elkaar. In de voetgangers- en fietserstunnel onder Ring A10, aan de Leeuwendalersweg in Amsterdam omringen duizenden blauwe en gouden mussen sprookjesachtige heldergroene tableaus, waarop paradijsvogels en hazen te zien zijn.
Op de pilaren van de tunnel zijn schilderingen gerealiseerd geïnspireerd op historische Amsterdamse motieven die verwijzen naar de oosterse cultuur.

 

Berkman en Janssens heeft op verschillende scholen in de buurt kunstlessen gegeven aan kinderen en vrouwen, over hoe zij een kunstwerk voor de openbare ruimte ontwerpen en realiseren. Van de resultaten zijn tentoonstellingen georganiseerd op het Stadskantoor Amsterdam West en op de Basisschool aan de Leeuwendalersweg. De Bos en Lommerschool heeft van de kunstenaars een groot tegeltableau cadeau gekregen voor hun gevel.

 

Groeten uit Delfshaven © Berkman en Janssens 2001

Afmeting:  600 m2 in gehele station

 

Oude architectuurdetails uit Rotterdam komen terug in de ondergrondse…

 

Metrostation Delfshaven is in 2001 gerenoveerd door de RET en geheel voorzien van een kunstwerk met ‘Delfshaven-blauwe’ motieven geïnspireerd op de historische gebouwen van Delfshaven in Rotterdam.

 

Om de betrokkenheid van de buurt bij het volledig gerenoveerde metrostation te vergroten heeft kunstenaarsduo Berkman en Janssens kunstlessen gegeven op zes scholen in Delfshaven, over ontwerpen voor de openbare ruimte, over de kunstgeschiedenis van decoraties op gebouwen en over het spel met deze veelzijdige motieven. Zij hebben een speciale keramische tegel ontworpen die is uitgedeeld aan wijkbewoners en op de scholen.

 

Hortus Conclusus © Berkman en Janssens 2006 fietstunnels

Natuurgebied omgetoverd tot sprookjesachtig kunstwerk ‘Hortus Conclusus’  2006

 

Het sprookjesachtige kunstwerk van kunstenaarsduo Berkman en Janssens bevindt zich in het landschap aan de oever van de Rotte onder de A12 ter hoogte van Bleiswijk. In opdracht van Prorail en GZH (Groenservice Zuid-Holland) en in samenwerking met Grontmij en Heijmans BV. Het kunstwerk ‘Hortus Conclusus‘ verfraait op een speelse manier twee fiets- en voetgangertunnels èn de openbare ruimte die zich daar tussenin bevindt. De tunnels verbinden de noord- en zuidkant van het recreatiegebied de Rottemeren.

 

Het kunstwerk ‘Hortus Conclusus’ bestaat uit drie onderdelen: Vier manshoge witte beeldengroepen met dieren, gemaakt van staal, een monumentaal hekwerk van twee keer 38 meter lang en 1,70 meter hoog en duizenden oranje/geel gezeefdrukte wandtegels met motieven van vogels en bloemen uit het natuurgebied “De Rottemeren”.

 

De vier witte beeldengroepen van dieren zijn in een zacht glooiend landschap geplaatst. De toegang tot dit betoverende wereldje wordt op een speelse, maar ook robuuste wijze verhinderd door de plaatsing van twee monumentale cortènstalen hekwerken, waarin dierfiguren te zien zijn; de vogels en de hen omringende bloemen uit het Rottemerengebied zijn uit 20 millimeter dik staalplaat gesneden. De hekwerken hebben ondanks hun enorme gewicht (13.600 kilo) een luchtige, bijna zachte, kantachtige uitstraling. Door de opengewerkte delen ziet de bezoeker de witte dieren zoals de eenhoorn, de leeuw, het hondje en het lam.

 

De bezoeker bereikt de ‘Hortus Conclusus’ door de fiets- en voetgangerstunnel te gebruiken, die recent langs de oever van de Rotte is aangelegd. De tunnels kondigen het sprookjesachtige middengebied al van verre aan. Duizenden vogeltjes, onder andere woudaapjes, nachtegalen en wielewalen, in de warme kleuren oranje en geel begeleiden de bezoeker.

 

De Dame en de Eenhoorn ( La Dame à la Licorne) is een zesdelige, laatmiddeleeuwse wandtapijtenserie die te vinden is in het Franse Musée National du Moyen Age, Cluny te Parijs. Deze serie is een niet aflatende inspiratiebron voor de kunstwerken van Berkman en Janssens. De Hortus Conclusus is Latijn voor ‘besloten tuin’.  Het is een zinnebeeld dat staat voor beslotenheid als essentiële levens- en belevingsruimte.

Loveletter IKEA hotel Delft © Berkman en Janssens 2008

Drie kunstopdrachten van IKEA voor Conceptcenter.

 

Inspiratiebron voor deze openhaard zijn oude tegelkachels uit Zweden en delftsblauwe tulpenvazen uit het Rijksmuseum en het kunstwerk ‘de Liefdesbrief’ van Berkman en Janssens bij de afrit Delft A13.

 

Het schilderij De Liefdesbrief van Johannes Vermeer en de tapijten-serie La dame et la Licorne waren de inspiratiebron voor het kunstwerk ‘de Liefdesbrief’ onder de A13 bij de afrit Delft. Het perspectief in Vermeers’ schilderijen en de warme kleur rood, die staat voor liefde, zijn terug te vinden in de rood-witte pilaren onder het viaduct. De dieren zijn geïnspireerd op 17de-eeuwse Delfts blauwe dierentegels en de zesdelige tapijten-serie La Dame et la Licorne (Musée de Cluny, Parijs), waarop een vrouw omringd door dieren is afgebeeld in een omsloten tuin.

 

Het kunstwerk is op 20 september 2007 onthuld door Lian Merkx, wethouder van de gemeente Delft, Anders Westney, storemanager van IKEA, en Folkert Post, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland.

 

Voor de tentoonstelling in Museum Lambert van Meerten, Museum Prinsenhof en de realisatie van het kunstwerk voor IKEA Delft zijn miniaturen vervaardigd in een kleine oplage.