Afmeting 7 beelden: 3,30 m hoog
Opdrachtgever: Gemeente Apeldoorn
Locatie: verspreid in de wijk Orden
Nietzsche would no doubt argue that an encounter with the ignis fatuus is inescapable in the course of attempts at human self-realization.
Inspiratiebron voor de beelden is de Veluwse sage ‘Het Ruitergat’ waarin een franse ruiter in de bossen rond Apeldoorn wordt misleid door een dwalend licht. In de beeldende kunst wordt dit ‘ Ignis Fatuus’ (lat.) als beeld voor transformatie gebruikt, zoals bij Anselm Kiefer, Louise Bourgeois, Vincent van Gogh, Willem Elsschot en Goethe. De beelden van Margot Berkman zijn gestolde herinneringen aan het goede licht. Ze wijzen je de weg.
Filosoof en curator Katja Rodenburg stelde de tentoonstelling ‘Dwaal verder, dwaal licht’ samen over ‘De Dwaallichten van Orden en Orpheus’.
Gemeente Apeldoorn
Apeldoorn
Commissions, Drawings, Film/Photo, Public Area, Sculptures