Margot Berkman | Portfolio Categories Commissions
152
archive,paged,tax-portfolio_category,term-commisions,term-152,paged-4,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Hebban olla Vogele Nestas Landgoed Pingjum 2010

Afmeting: 3,5 meter x 2,5 m (ensemble van twee delen)

 

Mevr. M. Guise’s woorden bij de onthulling:

 

‘Zoals jullie weten vertoef ik bij tijd en wijlen in Pingjum. In mijn prachtige tuin dool ik, lees ik, knip en snoei ik. Ik snuif de lucht op van het Friese Land. Dát doet me goed.

 

Achter in mijn tuin stond vroeger een achtkantige volière, vol exotische vogeltjes als ik de verhalen mag geloven. Toen ik tien jaar geleden hier kwam wonen, was het stenen fundament het enige wat er nog aan herinnerde. Margot Berkman is beeldend kunstenaar en heeft de laatste jaren beelden gemaakt, die mij inspireren. Ze zijn lieflijk en elegant; ze nemen je mee en laten je gedachten spelen. Het zijn vaak sprookjesachtige figuren die verwijzen naar de grotere verlangens van dit leven. Háár heb ik gevraagd om eens in mijn tuin rond te kijken om voor mij een kunstwerk te maken. Margot heeft gefotografeerd en geschetst, heeft hier gewerkt en gelogeerd. In haar werkwijze nemen de plek waarvoor ze iets maakt en de verhalen die een opdrachtgever vertelt, een belangrijke plaats in. Margot vertelde mij dat mijn liefde voor de literatuur, de contemplatie in mijn Hof, mijn paradijs en mijn liefde voor de natuur de inspiratiebron vormden voor het kunstwerk.

 

Margot Berkman vertelt: Mijn inspiratiebron, de middeleeuwse tapijtenserie ‘La dame à la Licorne’ vertelt middels het zesde kleed getiteld ‘A mon seul Désir’ over de universele liefde en het verlangen tot contemplatie. De oude pastorie en de 12e eeuwse gotische kerk van Pingjum, het verlangen naar dáár te zijn en de weidsheid en rust van het landschap onderstrepen dat idee. De titel van het kunstwerk ‘Hebban olla vogele nestas’ is ontleend aan de oudste dichtregel uit de Nederlandse literatuur:

 

Quid expectamus nunc
Abent omnes volucres nidos inceptos nisi ego et tu
Hebban olla vogele nestas hagunnan hinase hic
Enda thu wat unbidan we nu

(12 e eeuw, anoniem)

 

Gerrit Komrij heeft er in zijn bundel ‘in Liefde Bloeyende’ zo prachtig over geschreven: ‘Zijn alle vogels aan hun nesten begonnen- behalve ik en jij- waar wachten we nu op?’ Hij onderzoekt de betekenis van dit allereerste Nederlandse zinnetje dat gevonden is op een schutblad van een boek uit de benedictijner abdij van Rochester in het Engelse Kent. Is het een minnedichtje, gaat het over het verlangen naar de warmte van het klooster of gaat het over een mystiek Godsverlangen?Of was het gewoon een monnik met lentekriebels en was dit zinnetje slechts een ‘probatio pennae?’ De verliefde monnik die dichter geworden is. Komrij schrijft: ‘Lees het zinnetje zoals het er staat. De ritmische en emotionele sequentie, gevat in een metafoor- ik en jij zijn als vogels- maakt dit heldere gedachtenbeeld in een spanningsveld van klanken tot lyriek, tot een gedicht.’

 

Zou het zo kunnen zijn dat de dichter van de regels in de 12e eeuw dit schreef vanuit de toren van de kerk in Pingjum? Het kunstwerk bestaat uit twee delen. Het eerste beeld (h:3,5m) staat op de achtkantige fundering van de oude volière. Het is een tentje, een poortvorm met daarin een paradijslijke vogel. Het tentje is bedekt met rozen. Het lijkt op het haagje van de ´Hortus Conclusus´, de besloten tuin. Verderop achter het hek in het tweede deel van de tuin, daar waar de volle fruitboompjes vrucht dragen, staat een tweede vogel. De vogels kijken elkaar aan. Zij weten wat de monnik geschreven heeft.

 

 

Ik lig bij het Zeehert Maasvlakte 2 Rotterdam 2010

Afmeting: 15 m x 8 m x 8 m

 

Zeg, waar zie ik je op de Maasvlakte?….. ‘Ik lig bij het ZEEHERT’

 

Ik wil jullie meenemen in mijn zoektocht naar het ontstaan van deze beelden.(mijn beelden). Als je wilt doe dan even met mij je ogen dicht, leg in gedachten je badlaken neer op het warme zand;
de zon straalt het is een heerlijke dag. Een zacht briesje zorgt voor wat verkoeling en het zeewater is schoon en helder. Je koelboxje en een goed boek liggen naast je. Je kinderen zijn uitgelaten en blij.

 

‘Je landt— op het strand.

Ik heb een verzameltic

Ik verzamel verhalen

Verhalen over de plek: Maasvlakte 2

Verhalen over Rotterdam

Verhalen van de zee, van lang vervlogen geschiedenissen,

Verhalen die verzonnen zijn, verhalen van mensen.

Ik verzamel ook vormen, objecten, tekeningen en collecties. Collecties die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben. Ik leg verbanden die een buitenstaander nog niet kan zien.

Ik ben een archeoloog

Ik graaf, dieper en dieper.

Ik graaf de verbanden uit, de beelden en de verhalen, die al verborgen liggen in al

de kubieke meters opgespoten zand van de Maasvlakte 2.

Ik graaf in musea, in de betekenis van La dame à la Licorne;

Ik graaf in de rol van de zintuigen in het verlangen.

Ik graaf naar de schoonheid van het paradijs, de Hortus Conclusus.

Ik ben een kunstenaar

Vanuit mijn wezen verbeeld ik mijn verlangen om met kunst een paradijselijke plek te creëren. Speciaal voor de bezoekers van Maasvlakte 2, om te spelen met ideeën, achtergronden en betekenissen.

Beelden die de fantasie op een elegante manier prikkelen. Herkenbaar en rijk.

Hier staat mijn beeld.’

 

 

 

A mon seul Désir © Berkman en Janssens 2010 Burgemeester Utrecht

Afmeting: 12,5 m x 2,5 m x 3,5 m

 

Het afscheidskado van burgemeester mevrouw Annie Brouwer-Korf aan de stad Utrecht door Berkman en Janssens in 2010.

 

De inspiratiebron en uitwerking kunstwerk ‘A mon seul Desir’ De inspiratiebron voor het kunstwerk ‘A mon seul Désir’, is het verlangen(Désir) van mevrouw Brouwer om aan de Utrechtse wijk Leidsche Rijn een kunstwerk te schenken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.‘A mon seul Désir’ is een van de zes tapijten uit de middeleeuwse tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’. In de tapijtenserie hebben Berkman en Janssens allerlei verwijzingen naar mevrouw Brouwer en haar verlangen kunst in Leidsche Rijn te brengen gevonden.

 

Het tapijt uit Musée de Cluny Zo zijn daar de juwelen die de dame op het tapijt aflegt (mevrouw Brouwer legt haar ambtsketen af) en het tentachtig verblijf waar de dame beschutting kan zoeken en bezoek kan ontvangen. (ontmoetingsplaats). Ook de omgeving waarin de dame op het tapijt zich bevindt (een Hortus), komt overeen met de plaats waar het kunstwerk is geplaatst. De vertaling van deze middeleeuwse inspiratiebron in een modern, inventief en sprookjesachtig kunstwerk voor de openbare ruimte is kenmerkend voor de werkwijze van Berkman en Janssens.

 

Samenwerking Landschapsarchitecten In nauwe samenwerking met het Projectbureau Leidsche Rijn en Landschapsarchitectenbureau Lodewijk Baljon is de meest aantrekkelijke locatie voor het kunstwerk in Park Leeuwesteyn gekozen; in het midden van het park met uitzicht op de waterpartij.

 

 ‘A mon seul Désir’ De betonnen bank is 12,5 m. lang, 2,5 m. breed en de hoogte is 45 cm. Kleurige keramische tegels zijn in een inkassing in het beton geplaatst zodat er een mooi glanzend zitoppervlak ontstaat. In het midden van de bank, in de lengterichting, staan 7 figuratieve witte beelden die gezamenlijk de zintuigen ‘de reuk, de smaak, het zicht en het gehoor’ verbeelden. De witte beelden zijn vervaardigd uit 2 cm dik staal en van een glanzend witte coating voorzien. De afmeting van de gehele beeldengroep is circa 11 meter lang. Het hoogste beeld (de boom) is ongeveer 3 meter hoog.

 

Extra 

Boek’ A mon seul Désir’

Kunstlessen en Tentoonstelling van kunstlessen aan jongeren van het Via Nova College te Leidsche Rijn.

 

Salone de Mobile Milaan Yearbook Textiellab 2012

‘Washed ashore’ serie in Yearbook 2012 Textiellab Salone di Mobile Milaan.

 

Errol van de Werdt van het Textielmuseum te Tilburg reikt het eerste exemplaar van Yearbook TextielLab 2012 uit tijdens de Salone di Mobile in Milaan.  (Ontwerp: Raw Color)

 

‘Washed ashore’, de soft-sculpture zeewier-serie van Margot Berkman is onderdeel van deze presentatie. In het Yearbook worden de meest toon-aangevende textiel- kunst/ mode / architectuur/ projecten gepresenteerd, die het afgelopen jaar werden vervaardigd.

 

De kunstenaars: BOZAR architecture, Kiki van Eijk, Thonik, Bernotat & Co, Schiphol Real estate, Apto, Studio Samira Boon. Karin van Dam, Q8 HQ benelux, D&Z Architecten, Sara Vrught, Margot Berkman, Walter van den Beirendonk, Marga Weimans, LEW, Masterclass Jan Taminiau, Selina van Grondelle, Linda Valkeman, Ursula Wagner, Niels Heijmans, Emilie Pallard, BCXSY, Lenneke Langenhuijsen, Martijn van Strien, Colette Vermeulen, Satoki Kuwano, Lola Barré, Chrissie Houtkoper, Sabine Staartjes, Mohammed Barach, Ton van der Borcht, Dagmara Stephan, Conny Groenewegen , Aya Nonogaki, Pierre Antoine Vettorello, ea…

Meesterstuk © Berkman en Janssens 2009

Afmeting; 120 m2

 

De vergankelijkheid der dingen

 

Het ontwerp van Berkman en Janssens voor de vloerschildering is geïnspireerd op het meesterschap en de werkzaamheden van het schildersbedrijf van Johan van Doorn en door de betekenis van de Narcis in de 16e eeuwse geschilderde bloemenstillevens. Het kunstwerk ‘Meesterstuk’ bestaat uit 3 grote vloerschilderingen met narcissen en papavers. In een raster van strakke witte ramen zijn de virtuoze verschijningsvormen van de bloemen te zien in volle bloei en in de knop.

 

In vroeger tijden toonden leerlingen van schildersgilden hun bekwaamheid door het schilderen van een meesterwerk met het thema ‘Gelijk der Nature’. Populaire onderwerpen waren: wolkenpartijen, stromend of stilstaand water en bloemstillevens. De bloemstillevens van de 16de tot en met de 20ste eeuw, staan bol van de symbolen. In het schilderen van de schoonheid van bloemen etaleert de kunstenaar zijn talent. Omgekeerd is de schoonheid van die bloemen slechts van korte duur en zijn verval en vergankelijkheid onvermijdelijk. Een bloemstilleven weerspiegelt dan ook tegelijk de gedachte van het ‘memento mori’, van de vergankelijkheid der dingen.

 

 

 

De Vogeltjes van Kattenburg © Berkman en Janssens 2009 Rochdale

Afmeting: 25 m x 3 m

 

Een vrolijk hek van staal, nieuwe verlichting en tegels met oranje vogeltjes op de wanden door Berkman en Janssens 

 

Nominatie:  Amsterdamse Straatkunstprijs 2011 in het Parool.

 

‘De vogeltjes van Kattenburg’ verhogen de sociale veiligheid in de wijk. De op de bovenzijde van het hek geplaatste vogeltjes zorgen voor een echt ‘buiten gevoel’ en voorkomen dat er door hangjongeren op het hek gezeten kan worden.

 

 

 

La Vue voor Rochdale op IJburg © Berkman en Janssens 2009

Afmeting: meerdere entrees en speelplekken

 

Buitelende witte apen en de groene blaadjes sieren de wanden

 

Woningbouwvereniging Rochdale heeft in 2009 Berkman en Janssens de opdracht gegeven zowel op IJburg als in Amsterdam Centrum hun vastgoed te voorzien van kunstwerken.

 

Naar aanleiding van de ontwerpen hebben zij kunstlessen gegeven aan kinderen uit de buurt. Met dezelfde figuren die ook in het ‘echte ’kunstwerk te zien zijn, hebben kinderen hun eigen collages gemaakt. Ze hebben les gekregen over de symbolische betekenis van de dieren.

 

Amor en Fortuna © Berkman en Janssens 2010 fietstunnel Vianen

Afmeting: 90 m x 3,5 m

 

Amor Fati – site specific kunstwerk

 

Sprookjesachtige fietstunnel met witte olifanten en gouden klavertjes-vier siert de openbare ruimte van Vianen. In de tunnel zijn 6 grote stillevens van stalen beelden aangebracht. De stillevens tonen manshoge witte olifanten, apen en vogels omringd door gouden klavertjes-vier.

 

Inspiratiebron De inspiratiebron van kunstenaarsduo Berkman en Janssens voor dit kunstwerk komt voort uit de geschiedenis van Vianen. In de middeleeuwen was Vianen een Vrijstad. Veel mensen met verlangen naar betere kansen en op zoek naar geluk trokken richting Vianen. Vrijstad Vianen was eeuwenlang toevluchtsoord voor gelukszoekers. Als de reizigers de vrijstad binnenwandelden, hadden ze vaak mooie verhalen over reizen door vreemde landen met exotische gebruiken en wonderlijke dieren als tijgers en olifanten. In de kunst van die tijd duiken voor het eerst afbeeldingen van olifanten op omringd door exotische planten. Sommige olifanten droegen huisjes op hun rug. De olifant werd het symbool van reizen, geluk-zoeken en geluk-vinden. Passanten van de tunnel zijn altijd op weg naar een plek waar het beter is of verlangen ernaar

 

Uit het onderzoek voorafgaand aan het uiteindelijke ontwerp is de volgende tekst: Amor Fati is een Latijnse uitdrukking die zoveel betekent als “liefde voor het (nood)lot”, het liefhebben van dat wat onvermijdelijk is en is vooral bekend uit het werk van Friedrich Nietzsche.“Zuerst das Nöthige – und dies so schön und vollkommen als du kannst! “Liebe das, was nothwendig ist” – amor fati dies wäre meine Moral, thue ihm alles Gute an und hebe es über seine schreckliche Herkunft hinauf zu dir.”Als eerste het nodige – en dit zo mooi en volmaakt als je kunt! “Heb datgene lief, wat noodzakelijk is” – amor fati dat zou mijn moraal zijn, doe hem[2] al het goede aan en til het boven zijn verschrikkelijke herkomst uit naar jezelf. En in Die fröhliche Wissenschaft: “Ich will immer mehr lernen, das Nothwendige an den Dingen als das Schöne sehen: – so werde ich Einer von Denen sein, welche die Dinge schön machen. Amor fati: das sei von nun an meine Liebe! Ich will keinen Krieg gegen das Hässliche führen. Ich will nicht anklagen, ich will nicht einmal die Ankläger anklagen. Wegsehen sei meine einzige Verneinung! Und, Alles in Allem und Grossen; ich will irgendwann einmal Nur noch ein Ja-Sagender sein.”

(vertaling: “Ik wil immer meer leren, om het noodzakelijke van de dingen als het schone te zien: – zo zal ik een van hen zijn die de dingen mooi maken. Amor fati: dat is van nu af aan mijn liefde! Ik wil geen oorlog tegen het lelijke voeren. Ik wil niet beschuldigen, ik weet niet eens de aanklagers verwijten maken. Weg kijken is mijn enige ontkenning! En, alles in alles en grote; wil ik eens slechts een ja-zegger zijn.

De Dame en de Zwaan © Berkman en Janssens 2003 Gorinchem

Afmeting: 250 m x 6 m (oa.650 m2 tegelwerk)

 

Masterplan ‘Kunst in Tunnels’ in opdracht van Projectorganisatie Betuweroute, Prorail.

 

Het kunstwerk de ‘Dame met de Zwaan’ is geïnspireerd op de verhalen van de Ridders van Brederode, heersers van Gorinchem. Het enorm hoge viaduct, aan de Grote Haarse Kade, behoort bij het Masterplan ‘Kunst in Tunnels’ voor Projectorganisatie Betuweroute, waarin Berkman en Janssens de doorkruisingen in verstedelijkt gebied onder de loep heeft genomen.

 

De kunstprojecten zijn ontstaan uit de noodzaak de buurt meer betrokken te maken bij het ingrijpende project. Naast de realisatie van 7 tunnels met kunst heeft kunstenaarsduo Berkman en Janssens kunstlessen gegeven over hoe zij een ontwerp voor een kunstwerk maken voor een specifieke locatie. Kinderen en volwassen werden hierdoor bewust gemaakt van de historische achtergrond van hun woonomgeving.

 

Het kunstwerk bestaat 650m2 gedecoreerde tegels en betonnen klinkers met zwart en wit natuursteen, 24 zuilen voorzien van decoratief schilderwerk.

De Dames en de Muze© Berkman en Janssens 2003 Bos en Lommer

Afmetingen: 500 m2

 

Paradijs onder de snelweg A10

 

Het kunstwerk ‘De Dames en de Muze’ uit 2003 van kunstenaarsduo Berkman en Janssens verbindt twee wijken in Amsterdam-West met elkaar. In de voetgangers- en fietserstunnel onder Ring A10, aan de Leeuwendalersweg in Amsterdam omringen duizenden blauwe en gouden mussen sprookjesachtige heldergroene tableaus, waarop paradijsvogels en hazen te zien zijn.
Op de pilaren van de tunnel zijn schilderingen gerealiseerd geïnspireerd op historische Amsterdamse motieven die verwijzen naar de oosterse cultuur.

 

Berkman en Janssens heeft op verschillende scholen in de buurt kunstlessen gegeven aan kinderen en vrouwen, over hoe zij een kunstwerk voor de openbare ruimte ontwerpen en realiseren. Van de resultaten zijn tentoonstellingen georganiseerd op het Stadskantoor Amsterdam West en op de Basisschool aan de Leeuwendalersweg. De Bos en Lommerschool heeft van de kunstenaars een groot tegeltableau cadeau gekregen voor hun gevel.