Film The Ocean Breathes Sealight 2018
Bekijk hier de film die voor bezoekers te zien is.
Film over het interactieve lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.
Bekijk hier de film die voor bezoekers te zien is.
Film over het interactieve lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.
Afmeting: 15 m x 3 m x 3 m.
Interactief lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.
In de vide van het Oncologie Centrum in Hoofddorp is een vrij-hangende sculptuur met de titel The Ocean Breathes – Sealight geplaatst.
De officiële onthulling is verricht door Peter van Barneveld, vm. bestuursvoorzitter van het Spaarne Gasthuis.
The Ocean Breathes – Sealight van Margot Berkman is een interactief lichtkunstwerk. Bezoekers kunnen de kleuren van het werk veranderen, als een lichtgevend zwevend zeewier. Het heeft daardoor een meditatieve kwaliteit.
De tak-achtige vorm hangt golvend door de open ruimte van de vide en is vanaf elke verdieping te bewonderen, zowel van de begane grond als van de eerste en tweede verdieping.
Margot Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven de zeespiegel. De oceaan geeft haar rust en gevoel van onmetelijke ruimte. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54% van onze zuurstof in de lucht. Het zijn als het ware de longen van de zee.
Afmeting: 15 m x 3 m x 3 m.
Providing Oxygen….
Veel meer dan de regenwouden zorgen zeewier en algen voor de zuurstof in de wereld. Met Sealight 1 vestigt Margot Berkman de aandacht op grote zeewier-wouden.
Afmeting 7 beelden: 3,30 m hoog
Opdrachtgever: Gemeente Apeldoorn
Locatie: verspreid in de wijk Orden
Nietzsche would no doubt argue that an encounter with the ignis fatuus is inescapable in the course of attempts at human self-realization.
Inspiratiebron voor de beelden is de Veluwse sage ‘Het Ruitergat’ waarin een franse ruiter in de bossen rond Apeldoorn wordt misleid door een dwalend licht. In de beeldende kunst wordt dit ‘ Ignis Fatuus’ (lat.) als beeld voor transformatie gebruikt, zoals bij Anselm Kiefer, Louise Bourgeois, Vincent van Gogh, Willem Elsschot en Goethe. De beelden van Margot Berkman zijn gestolde herinneringen aan het goede licht. Ze wijzen je de weg.
Filosoof en curator Katja Rodenburg stelde de tentoonstelling ‘Dwaal verder, dwaal licht’ samen over ‘De Dwaallichten van Orden en Orpheus’.
Afmeting: 3 m x 3 m
Algenlicht in de diepte
Mensen die aan zee wonen, leven vaak dichter bij de natuur. Het weer toont zich in al haar hoedanigheden en de zee kan onstuimig kolkend tot spiegelglad zijn. Op het strand spoelt van alles aan: wonderlijk gevormde stukken hout, delen van een schip, losgeslagen wieren zoals zeesla en blaaswier, blauwe kwallen met lange tentakels en kleine glasachtige kwalletjes, stukjes visnet en kokkeltjes met zeepokken.
De opdrachtgevers gaven alle vrijheid een ruimtelijk werk voor hun duinvilla te maken. Zeven ovaalvormige bronzen objecten van verschillend formaat, zijn bevestigd op de wand bij de entree. Overdag verwijst de kleur naar het azuur van de zee, maar ’s avonds begint er een lichtspel, zoals van fluorescente algen – Noctiluca (zeevonk)- het onderwaterlandschap oplichten. Vanachter de bronzen objecten wordt het licht geprojecteerd en de schaduwen krijgen vrij spel.
Een diepzeebeleving van algen met wol en zilver, tekeningen en vormen van brons.
In de tentoonstelling ‘ The Ocean Breathes’ in het Academisch Medisch Centrum Amsterdam toont ze ook grote objecten die bestaan uit duizenden stukjes wol gesponnen met algen. Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven het oppervlak. De oceaan geeft haar rust, ruimte en zuurstof. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54 % van onze zuurstof. Het zijn als het ware de longen van de zee. Vanaf 11 maart 2011 tijdens de kernramp in Fukushima zijn er geen wieren meer in de zee rond deze onheilsplek.
De oceaan geeft tijd in een andere wereld. Met haar werken geeft Margot Berkman die tijd door aan de beschouwer.
In de vitrines van het AMC vind je haar vondsten en de verwerkingen daarvan.
Berkman maakt deze wereld op een poëtische manier zichtbaar en gebruikt verschillende traditionele en industriële materialen: van wol tot staal, beton of epoxy.
ZEELONG OMNIS VITAE EX MARE ‘Wat geeft U lucht en wat beneemt U de adem?’
De tentoonstelling in de Vishal te Haarlem is samengesteld door Margot Berkman. De opening is verricht door Kees van Twist, voormalig directeur van het Groninger Museum.
Maar liefst 54 % van de zuurstof in de lucht wordt geproduceerd door zeewier en algen. Daarmee zijn zij essentieel voor ons bestaan. Die wetenschap levert beeldend kunstenaar Margot Berkman inspiratie voor haar intrigerende kunstwerken. Zeewier vormt de bron voor de ‘Zeelong’-mobiles die zij maakte voor deze tentoonstelling; soft-sculptures die vrij ademen in de ruimte.
De fascinatie voor de zee en lucht vormen ook in de oorsprong van de kunstwerken die de ‘zeelongen’ omringen. In het werk ‘Icarus’ van Stefano Baroni lossen ijle lichamen, gebaseerd op mythologische voorstellingen uit onder andere Pompeï, op in de zee. Marina Višić laat met ‘Magla’ duizenden gekleurde draden een onwaarschijnlijk zacht landschap ontstaan waarin ruimte en lucht de hoofdrol spelen. In het midden van de Vishal kun je op het strand je oor te luisteren leggen bij ‘Zomersprookjes’ van Bruno Doedens/SLeM: vijf glazen schelpen betoveren met hun verhalen over de zee..
Met dank aan: Kees van Twist, John Petri, het Spaarne Gasthuis, Anja Frenkel, Fine Arts Magazine Tableau, Agnes van Dijk, Hortimare, Ronald Brakel en Sylvia Dornseiffer. Voor het Fine Arts Magazine Tableau is een gesigneerde en genummerde editie van ‘Zeelong’ gemaakt. In de Vishal en op de PAN Amsterdam zijn deze objecten verkocht.
Afmeting: 20 m x 2,5 m
Meefluiten met blauwe en gouden musjes…
De Gemeente Zandvoort heeft opdracht gegeven aan Margot Berkman voor een tegelkunstwerk in de Kerksteeg. Met veel plezier geven mensen gehoor aan de oproep fluitend door de Kerksteeg te gaan.
De tegels met het motief van de blauwe en gouden musjes zijn ook te zien in het kunstwerk ‘De Dames en de Muze’ een sprookjesachtige tunnel ontworpen door Berkman en Janssens in Bos en Lommer te Amsterdam.
ARCHIEF
Kunstenaarsduo Berkman en Janssens heeft van 1997 tot 2010 opdrachten in de openbare ruimte gerealiseerd.
Opdrachtgevers (een selectie):
Prorail en projectorganisatie Betuweroute, Stadsdeel bos en Lommer, RET Rotterdam, Gemeente Utrecht, Gemeente Zandvoort, Daniëlle Lokin, Directeur gemeentemusea Delft, NS Vastgoed, IKEA Holding, Woningbouwvereniging Rochdale Amsterdam, Gemeente Vianen, Rijkswaterstraat, Prorail, GZH, Gemeente Delft, Provincie Utrecht, Provincie Noord Holland, Schildersbedrijf Joh. Van Doorn de Bilt bv, De Nederlandse Spoorwegen, Burgemeester Annie Brouwer-Korf, gemeente Amsterdam
Voor gedetailleerde informatie klik: https://www.margotberkman.nl/archief/
In de besloten tuin kun je haar altijd vinden…
De beeldengroep De Dame en haar Hondjes is vervaardigd voor NS Vastgoed bij Amsterdam Centraal Station in 2008 door kunstenaarsduo Berkman en Janssens bij het kunstwerk De Moor, de Dame en haar Hondjes.