Margot Berkman | Portfolio Categories Commissions
152
archive,paged,tax-portfolio_category,term-commisions,term-152,paged-6,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Loveletter IKEA hotel Delft © Berkman en Janssens 2008

Drie kunstopdrachten van IKEA voor Conceptcenter.

 

Inspiratiebron voor deze openhaard zijn oude tegelkachels uit Zweden en delftsblauwe tulpenvazen uit het Rijksmuseum en het kunstwerk ‘de Liefdesbrief’ van Berkman en Janssens bij de afrit Delft A13.

 

Het schilderij De Liefdesbrief van Johannes Vermeer en de tapijten-serie La dame et la Licorne waren de inspiratiebron voor het kunstwerk ‘de Liefdesbrief’ onder de A13 bij de afrit Delft. Het perspectief in Vermeers’ schilderijen en de warme kleur rood, die staat voor liefde, zijn terug te vinden in de rood-witte pilaren onder het viaduct. De dieren zijn geïnspireerd op 17de-eeuwse Delfts blauwe dierentegels en de zesdelige tapijten-serie La Dame et la Licorne (Musée de Cluny, Parijs), waarop een vrouw omringd door dieren is afgebeeld in een omsloten tuin.

 

Het kunstwerk is op 20 september 2007 onthuld door Lian Merkx, wethouder van de gemeente Delft, Anders Westney, storemanager van IKEA, en Folkert Post, hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland.

 

Voor de tentoonstelling in Museum Lambert van Meerten, Museum Prinsenhof en de realisatie van het kunstwerk voor IKEA Delft zijn miniaturen vervaardigd in een kleine oplage.

Sealight IV in Ensemble Vishal 2018

Titel: ‘The Ocean Breathes – Sealight IV’

 

Afmeting: 3 m x 3 m

 

‘Bien étonnés de se trouver Ensemble’

 

Het werk van 25 kunstenaars is samengebracht door Annette de Vries.

 

 

 

 

 

Koningshek-Koningsboom 2011-2019

Geheime opdracht voor de inhuldiging van Koning Willem-Alexander in 2013

 

Ter ere hiervan werd in elk van de 408 Nederlandse gemeenten een Koningsboom geplant. Dit was een initiatief van de Stichting Nationale Boomfeestdag en de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Margot Berkman kreeg in 2011 de geheime opdracht om voor de Koningsboom een sierhek te ontwerpen en realiseren.

 

Kroonprins Willem-Alexander plantte op 23 april 2013 in aanwezigheid van burgemeester J.J. van Aartsen de eerste Koningsboom in Wijkpark Transvaal in Den Haag. Hij werd bijgestaan door een aantal kinderen uit groep 6 van de Comeniusschool uit die wijk.

 

Voor meer informatie:

Het sierhek is nog tot en met 2019 te bestellen via het mailadres: info@margotberkman.nl of bel 06 53 39 6286

 

 

Alghe Galleggianti 2016

Afmeting: 3,5 m x 1,2 m (ensemble van twee delen)

 

Dansend, zwevend zeewier onder water geeft lucht.

 

‘Alghe Galleggianti’ is een balustrade  voor een villa aan zee.

 

Margot Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven de zeespiegel. De oceaan geeft haar rust en gevoel van onmetelijke ruimte. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54% van onze zuurstof in de lucht. Het zijn als het ware de longen van de zee.

 

Het  kunstwerk ‘Alghe Gallegianti’ is feestelijk onthuld door Kees van Twist, voormalig directeur van het Groninger Museum. Katja Rodenburg, filosoof en tentoonstellingen-curator, presenteert naar aanleiding van dit werk haar lezing ‘Uit de zee geboren’.

Koningsdamast 2013

Aan tafel met Koning Willem-Alexander en Koningin Maximá – Koninklijk damast 2013

 

Het tafellinnen ‘Koningsdamast’ is vervaardigd ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander in 2013. Het is samen met een schitterend handgemaakt boek aangeboden aan het koninklijk paar tijdens een intieme ontvangst in het Cobra Museum op Koningsdag in Amstelveen.

 

Het Koningsdamast is in een beperkte oplage gemaakt. Het wordt verkocht in het TextielMuseum te Tilburg en via info@margotberkman.nl . Het boek ‘Koningsdamast’ (oplage 40 stuks) is opgenomen in de collectie van de Koninklijke bibliotheek.

 

‘Ik voel me zeer vereerd met deze opdracht. Ik houd ervan te werken in een traditie en laat me graag voor mijn monumentale kunstopdrachten inspireren door museale collecties als bron van kennis en historie. In het TextielMuseum heb ik samen met de vaardige vakmensen van het TextielLab dit koninklijke glanzende witte linnen geweven’.

 

De motieven van de sinaasappelboom, de kroon en de scepter, die ik eerder in het ontwerp van het sierhek voor de Koningsboom gebruikte, staan aan de basis voor het ontwerp van het koninklijke damast.
 Dineren gaat over samenzijn, verbindingen maken, over goede gesprekken in een ontspannen sfeer en over gezelligheid. Over de Koning en de Koningin sámen. Ik heb gezocht naar het verbindende motief om de invloed, liefde en passie van Koningin Máxima te verbeelden. Voor mij is dat de zon: als symbool uit het wapen van Argentinië, maar vooral omdat haar sterke persoonlijkheid warmte en passie uitstraalt. Zonder zon komt de bloesem niet tot wasdom. Samen met Koning Willem-Alexander geeft zij ons land een nieuwe en krachtige glans.
 Ik hoop dat het linnen Koningsdamast dat zal uitstralen”.

 

Wilt u ook dit boek lezen? Hieronder een link van de Nationale Bibliotheek

https://www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.392105861.html/koningsdamast/

Fucus Vesiculosus bar 2011

Afmeting: 6,3 m x 1,5 m

 

Op 11 maart 2011 vond de kernramp in Fukushima plaats. Alle leven in de zee ging dood.

 

Langs het Noordzeestrand vind ik tijdens mijn wandelingen ‘Fucus Vesiculosus’ (blaaswier). Door de blazen houdt het wier zich rechtop als het onder water staat. Adembenemende vormen in allerlei afmetingen. De symbolische betekenis, de vorm en de transparantie is een bron van inspiratie voor geknipte en geschilderde studies.

 

In de 17e eeuwse wetenschappelijke collectie boeken van het Teylers Museum in Haarlem onderzoek ik de grafische schoonheid van wieren. Henry Matisse laat in Fondation Beyeler zijn zeevormen dansen in het schilderij ‘Océanie, la Mer’.

 

Het cortènstaal is geroest gekleurd van diepbruin tot helder oranje met daaruit lasergesneden een serie zwevende blaaswieren en luchtbelletjes. ‘s Avonds licht het wier en de luchtbellen op door de led-verlichting achter het staal. Op de wand achter de bar zijn uitgesneden stalen wieren te zien.

 

De Liefdesbrief Delft © Berkman en Janssens 2007

De stadsentree van Delft nabij A13 en IKEA heeft met dit kunstwerk van Berkman en Janssens een poëtische identiteit gekregen. 

 

In de openbare ruimte is een assemble van verschillende elementen te zien met een oppervlakte van 5000 m2. Het kunstwerk bestaat uit 10 glanzende witte stalen beelden (h=2,5m), zwart-wit geruite natuurstenen taluds en 24 gedecoreerde pilaren en led-verlichting. Kunstenaarsduo Berkman en Janssens ontwierp en realiseerde van 1996-2010 dertig kunstwerken voor de openbare ruimte.

 

Inspiratiebronnen: de schilderijen van Johannes Vermeer, ‘de Liefdesbrief’ uit het Rijksmuseum, historische delfsblauwe tegels en de Tapijtenserie ‘la Dame a la Licorne’ uit Museé de Cluny. De warme kleur rood, die de liefde symboliseert en de suggestieve dieptewerking uit Vermeers’ werk zijn terug te vinden in de geschilderde pilaren onder het viaduct. De witte beelden zijn een combinatie van dieren op de tapijtenserie ‘La Dame a la Licorne’ en 17de-eeuwse Delfts blauwe dierentegels.

 

Het kunstwerk is op 20 september 2007 onthuld door Lian Merkx, wethouder, Anders Westney ( directeur IKEA), en Folkert Post (hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland)