Margot Berkman | Portfolio Categories Commissions
152
archive,paged,tax-portfolio_category,term-commisions,term-152,paged-6,ajax_fade,page_not_loaded,,select-child-theme-ver-1.1,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Koningsdamast 2013

Aan tafel met Koning Willem-Alexander en Koningin Maximá – Koninklijk damast 2013

 

Het tafellinnen ‘Koningsdamast’ is vervaardigd ter gelegenheid van de inhuldiging van Koning Willem-Alexander in 2013. Het is samen met een schitterend handgemaakt boek aangeboden aan het koninklijk paar tijdens een intieme ontvangst in het Cobra Museum op Koningsdag in Amstelveen.

 

Het Koningsdamast is in een beperkte oplage gemaakt. Het wordt verkocht in het TextielMuseum te Tilburg en via info@margotberkman.nl . Het boek ‘Koningsdamast’ (oplage 40 stuks) is opgenomen in de collectie van de Koninklijke bibliotheek.

 

‘Ik voel me zeer vereerd met deze opdracht. Ik houd ervan te werken in een traditie en laat me graag voor mijn monumentale kunstopdrachten inspireren door museale collecties als bron van kennis en historie. In het TextielMuseum heb ik samen met de vaardige vakmensen van het TextielLab dit koninklijke glanzende witte linnen geweven’.

 

De motieven van de sinaasappelboom, de kroon en de scepter, die ik eerder in het ontwerp van het sierhek voor de Koningsboom gebruikte, staan aan de basis voor het ontwerp van het koninklijke damast.
 Dineren gaat over samenzijn, verbindingen maken, over goede gesprekken in een ontspannen sfeer en over gezelligheid. Over de Koning en de Koningin sámen. Ik heb gezocht naar het verbindende motief om de invloed, liefde en passie van Koningin Máxima te verbeelden. Voor mij is dat de zon: als symbool uit het wapen van Argentinië, maar vooral omdat haar sterke persoonlijkheid warmte en passie uitstraalt. Zonder zon komt de bloesem niet tot wasdom. Samen met Koning Willem-Alexander geeft zij ons land een nieuwe en krachtige glans.
 Ik hoop dat het linnen Koningsdamast dat zal uitstralen”.

 

Wilt u ook dit boek lezen? Hieronder een link van de Nationale Bibliotheek

https://www.bibliotheek.nl/catalogus/titel.392105861.html/koningsdamast/

Fucus Vesiculosus bar 2011

Afmeting: 6,3 m x 1,5 m

 

Op 11 maart 2011 vond de kernramp in Fukushima plaats. Alle leven in de zee ging dood.

 

Langs het Noordzeestrand vind ik tijdens mijn wandelingen ‘Fucus Vesiculosus’ (blaaswier). Door de blazen houdt het wier zich rechtop als het onder water staat. Adembenemende vormen in allerlei afmetingen. De symbolische betekenis, de vorm en de transparantie is een bron van inspiratie voor geknipte en geschilderde studies.

 

In de 17e eeuwse wetenschappelijke collectie boeken van het Teylers Museum in Haarlem onderzoek ik de grafische schoonheid van wieren. Henry Matisse laat in Fondation Beyeler zijn zeevormen dansen in het schilderij ‘Océanie, la Mer’.

 

Het cortènstaal is geroest gekleurd van diepbruin tot helder oranje met daaruit lasergesneden een serie zwevende blaaswieren en luchtbelletjes. ‘s Avonds licht het wier en de luchtbellen op door de led-verlichting achter het staal. Op de wand achter de bar zijn uitgesneden stalen wieren te zien.

 

De Liefdesbrief Delft © Berkman en Janssens 2007

De stadsentree van Delft nabij A13 en IKEA heeft met dit kunstwerk van Berkman en Janssens een poëtische identiteit gekregen. 

 

In de openbare ruimte is een assemble van verschillende elementen te zien met een oppervlakte van 5000 m2. Het kunstwerk bestaat uit 10 glanzende witte stalen beelden (h=2,5m), zwart-wit geruite natuurstenen taluds en 24 gedecoreerde pilaren en led-verlichting. Kunstenaarsduo Berkman en Janssens ontwierp en realiseerde van 1996-2010 dertig kunstwerken voor de openbare ruimte.

 

Inspiratiebronnen: de schilderijen van Johannes Vermeer, ‘de Liefdesbrief’ uit het Rijksmuseum, historische delfsblauwe tegels en de Tapijtenserie ‘la Dame a la Licorne’ uit Museé de Cluny. De warme kleur rood, die de liefde symboliseert en de suggestieve dieptewerking uit Vermeers’ werk zijn terug te vinden in de geschilderde pilaren onder het viaduct. De witte beelden zijn een combinatie van dieren op de tapijtenserie ‘La Dame a la Licorne’ en 17de-eeuwse Delfts blauwe dierentegels.

 

Het kunstwerk is op 20 september 2007 onthuld door Lian Merkx, wethouder, Anders Westney ( directeur IKEA), en Folkert Post (hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland)