Margot Berkman | Portfolio Categories Film/Photo
202
archive,tax-portfolio_category,term-filmphoto,term-202,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Duizend en een Nacht in de Kring © Berkman en Janssens 2005 Amsterdam

Afmeting: het gehele interieur

 

Sheherezade in de Kring 

 

Kunstenaarssociëteit de Kring werd voor het Lustrum van Duizend en Een Nacht in 2005 door kunstenaarsduo Berkman en Janssens helemaal omgetoverd tot een sprookjesachtige wervelende omgeving, als het ware een raamvertelling, waar de performances en feesten plaatsvonden. Het lichtdesign was speciaal vervaardigd door DreLight (oa. van Peter Greenaway)

 

In het restaurant was een tentoonstelling te zien met alle collages / ontwerpen en in de ruimte hingen mobile van schoentjes.

 

Elisabeth van Thüringenfonds tentoonstelling 2018

Afmeting: 3 m x 3 m x 3 m

 

Een natuur die je al zwevend meeneemt naar andere gedachten

 

Zo een contemplatieve wereld wilde ik in de 20 meter hoge Janskerk creëren. Een natuur die je al zwevend meeneemt naar andere gedachten.

Daar waar je ogen de warmte van het wol voelen op je huid – waar de warmte van de vorm je meeneemt.

Daar waar de bastachtige- lange lijnen van de vertakkingen spelen in het licht.

Daar waar je het licht naar je hand mag zetten, je het beeld wat je ziet mag versterken door kleur,

Je mag het toe-eigenen in kleur – jouw lievelingskleur

Algen en wieren geven de wereld zuurstof , veel meer dan de regenwouden. 

Kent u iemand waar ik zuurstof mag toevoegen?

 

tentoonstelling ‘Kunst uit de Zorg’ over healing-art in de Nederlandse ziekenhuizen

 

 

 

 

 

The Ocean Breathes -the Mermaids Foam 2018

Afmeting: 2,5 m  x 1,5 m (ensemble 10 m x 10 m)

 

Voel het schuim van de meermin

 

‘The Mermaids Foam’ bestaat uit een variërend aantal objecten.

 

Margot Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven de zeespiegel. De oceaan geeft haar rust en gevoel van onmetelijke ruimte. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54% van onze zuurstof in de lucht. Het zijn als het ware de longen van de zee.

 

 

 

 

 

Film The Ocean Breathes Sealight 2018

Bekijk hier de film die voor bezoekers te zien is.

 

Film over het interactieve lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.

The Ocean Breathes Sealight 2018

Afmeting: 15 m x 3 m x 3 m.

 

Interactief lichtkunstwerk, Oncologie Centrum, Spaarne Gasthuis te Hoofddorp.

In de vide van het Oncologie Centrum in Hoofddorp is een vrij-hangende sculptuur met de titel The Ocean Breathes – Sealight geplaatst. 

 

De officiële onthulling is verricht door Peter van Barneveld, vm. bestuursvoorzitter van het Spaarne Gasthuis.

 

The Ocean Breathes – Sealight van Margot Berkman is een interactief lichtkunstwerk. Bezoekers kunnen de kleuren van het werk veranderen, als een lichtgevend zwevend zeewier. Het heeft daardoor een meditatieve kwaliteit.

 

De tak-achtige vorm hangt golvend door de open ruimte van de vide en is vanaf elke verdieping te bewonderen, zowel van de begane grond als van de eerste en tweede verdieping. 

 

Margot Berkman vindt haar inspiratie in het water, zowel onder als boven de zeespiegel. De oceaan geeft haar rust en gevoel van onmetelijke ruimte. De zee ademt. Zeewier zorgt voor 54% van onze zuurstof in de lucht. Het zijn als het ware de longen van de zee.

 

 

 

 

 

De Dwaallichten van Orden Apeldoorn 2016

Afmeting 7 beelden: 3,30 m hoog

Opdrachtgever: Gemeente Apeldoorn

Locatie: verspreid in de wijk Orden

 

Nietzsche would no doubt argue that an encounter with the ignis fatuus is inescapable in the course of attempts at human self-realization.

 

Inspiratiebron voor de beelden is de Veluwse sage ‘Het Ruitergat’ waarin een franse ruiter in de bossen rond Apeldoorn wordt misleid door een dwalend licht. In de beeldende kunst wordt dit ‘ Ignis Fatuus’ (lat.) als beeld voor transformatie gebruikt, zoals bij Anselm Kiefer, Louise Bourgeois, Vincent van Gogh, Willem Elsschot en Goethe. De beelden van Margot Berkman zijn gestolde herinneringen aan het goede licht. Ze wijzen je de weg.

 

Filosoof en curator Katja Rodenburg stelde de tentoonstelling ‘Dwaal verder, dwaal licht’ samen over ‘De Dwaallichten van Orden en Orpheus’.

 

 

 

Sea-glove blue Picking flowers on the Beach 2014

Afmeting: 3,5 m x 1,4 m

 

‘Picking Flowers on the Beach’

 

De serie softsculptures is ontstaan uit de behoefte mijn zeewiervondsten in tekeningen en collages te verwerken.  De materialen en kleuren verwijzen naar de schoonheid van de (onder)waterwereld.

Salone de Mobile Milaan Yearbook Textiellab 2012

‘Washed ashore’ serie in Yearbook 2012 Textiellab Salone di Mobile Milaan.

 

Errol van de Werdt van het Textielmuseum te Tilburg reikt het eerste exemplaar van Yearbook TextielLab 2012 uit tijdens de Salone di Mobile in Milaan.  (Ontwerp: Raw Color)

 

‘Washed ashore’, de soft-sculpture zeewier-serie van Margot Berkman is onderdeel van deze presentatie. In het Yearbook worden de meest toon-aangevende textiel- kunst/ mode / architectuur/ projecten gepresenteerd, die het afgelopen jaar werden vervaardigd.

 

De kunstenaars: BOZAR architecture, Kiki van Eijk, Thonik, Bernotat & Co, Schiphol Real estate, Apto, Studio Samira Boon. Karin van Dam, Q8 HQ benelux, D&Z Architecten, Sara Vrught, Margot Berkman, Walter van den Beirendonk, Marga Weimans, LEW, Masterclass Jan Taminiau, Selina van Grondelle, Linda Valkeman, Ursula Wagner, Niels Heijmans, Emilie Pallard, BCXSY, Lenneke Langenhuijsen, Martijn van Strien, Colette Vermeulen, Satoki Kuwano, Lola Barré, Chrissie Houtkoper, Sabine Staartjes, Mohammed Barach, Ton van der Borcht, Dagmara Stephan, Conny Groenewegen , Aya Nonogaki, Pierre Antoine Vettorello, ea…

Seaweed I 2013

Afmeting: 1,5 m x 1,5 m

 

Ik pluk bloemen op het strand (catch of the day)

 

De serie zeewierkleden is gebaseerd op vondsten en tekeningen van mijn dagelijkse wandelingen langs het strand.

Seaweed weaving 2014

Afmeting: 0,5 m tot 1,5 m

 

Ik pluk bloemen op het strand (catch of the day)

 

‘Sea-weed weaving’  is een doorlopend onderzoek vanaf 2011 naar vorm, kleur, textuur en materiaal. Inspiratiebron is zeewier wat ik langs het strand vind. Ik experimenteer met draden vervaardigd van algen en glow in the dark, in samenwerking met het Textiellab Tilburg.