Margot Berkman | Portfolio Categories Public Area
151
archive,paged,tax-portfolio_category,term-public-area,term-151,paged-5,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Koningshek-Koningsboom 2011-2019

Geheime opdracht voor de inhuldiging van Koning Willem-Alexander in 2013

 

Ter ere hiervan werd in elk van de 408 Nederlandse gemeenten een Koningsboom geplant. Dit was een initiatief van de Stichting Nationale Boomfeestdag en de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Margot Berkman kreeg in 2011 de geheime opdracht om voor de Koningsboom een sierhek te ontwerpen en realiseren.

 

Kroonprins Willem-Alexander plantte op 23 april 2013 in aanwezigheid van burgemeester J.J. van Aartsen de eerste Koningsboom in Wijkpark Transvaal in Den Haag. Hij werd bijgestaan door een aantal kinderen uit groep 6 van de Comeniusschool uit die wijk.

 

Voor meer informatie:

Het sierhek is nog tot en met 2019 te bestellen via het mailadres: info@margotberkman.nl of bel 06 53 39 6286

 

 

Fucus Vesiculosus bar 2011

Afmeting: 6,3 m x 1,5 m

 

Op 11 maart 2011 vond de kernramp in Fukushima plaats. Alle leven in de zee ging dood.

 

Langs het Noordzeestrand vind ik tijdens mijn wandelingen ‘Fucus Vesiculosus’ (blaaswier). Door de blazen houdt het wier zich rechtop als het onder water staat. Adembenemende vormen in allerlei afmetingen. De symbolische betekenis, de vorm en de transparantie is een bron van inspiratie voor geknipte en geschilderde studies.

 

In de 17e eeuwse wetenschappelijke collectie boeken van het Teylers Museum in Haarlem onderzoek ik de grafische schoonheid van wieren. Henry Matisse laat in Fondation Beyeler zijn zeevormen dansen in het schilderij ‘Océanie, la Mer’.

 

Het cortènstaal is geroest gekleurd van diepbruin tot helder oranje met daaruit lasergesneden een serie zwevende blaaswieren en luchtbelletjes. ‘s Avonds licht het wier en de luchtbellen op door de led-verlichting achter het staal. Op de wand achter de bar zijn uitgesneden stalen wieren te zien.

 

De Liefdesbrief Delft © Berkman en Janssens 2007

De stadsentree van Delft nabij A13 en IKEA heeft met dit kunstwerk van Berkman en Janssens een poëtische identiteit gekregen. 

 

In de openbare ruimte is een assemble van verschillende elementen te zien met een oppervlakte van 5000 m2. Het kunstwerk bestaat uit 10 glanzende witte stalen beelden (h=2,5m), zwart-wit geruite natuurstenen taluds en 24 gedecoreerde pilaren en led-verlichting. Kunstenaarsduo Berkman en Janssens ontwierp en realiseerde van 1996-2010 dertig kunstwerken voor de openbare ruimte.

 

Inspiratiebronnen: de schilderijen van Johannes Vermeer, ‘de Liefdesbrief’ uit het Rijksmuseum, historische delfsblauwe tegels en de Tapijtenserie ‘la Dame a la Licorne’ uit Museé de Cluny. De warme kleur rood, die de liefde symboliseert en de suggestieve dieptewerking uit Vermeers’ werk zijn terug te vinden in de geschilderde pilaren onder het viaduct. De witte beelden zijn een combinatie van dieren op de tapijtenserie ‘La Dame a la Licorne’ en 17de-eeuwse Delfts blauwe dierentegels.

 

Het kunstwerk is op 20 september 2007 onthuld door Lian Merkx, wethouder, Anders Westney ( directeur IKEA), en Folkert Post (hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat Zuid-Holland)