Margot Berkman | Portfolio Categories Sculptures
153
archive,paged,tax-portfolio_category,term-sculptures,term-153,paged-4,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-2.4.1,vertical_menu_enabled, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Eurydice Dwaal verder, Dwaal licht 2016

 

Als Orpheus zong, luisterde iedereen

Het werk neergelegd, het verlangen opgewekt

De bomen buigen dieper om te luisteren

Het water en de zee bewegen mee op de klanken van zijn harp

 

 

De tentoonstelling ‘Dwaal verder, Dwaal licht’ verbindt de tekeningen en beelden van Eurydice met Orpheus, de hoeder van de kunsten. Volgens de verhalen zingt hij zo mooi en liefdevol dat de hele natuur, de dieren, de bomen, ja, zelfs het water en de zee meebewegen op de klanken van zijn harp. Maar wanneer hij probeert met deze magische kracht zijn geliefde terug mee te nemen uit de onderwereld gaat het mis. Hij zwerft zonder haar verder de wereld over.

 

Orpheus naam verwijst in het oud-Grieks naar duisternis, naar zich ‘alleen voelen’ en ‘in de steek gelaten’ zijn. Letterlijk: ‘niet in het licht zijn’. In het verhaal van de tentoonstelling komen de dwaallichten van Orden de halfgod te hulp. Zij belichten de unieke kracht van Orpheus die elke nieuwe generatie dichters en kunstenaars weer opnieuw tot het maken van kunst aanzet.

 

In samenwerking met de filosoof Katja Rodenburg

 

Film:

Dwaallichten van Orden

Sea-glove blue Picking flowers on the Beach 2014

Afmeting: 3,5 m x 1,4 m

 

‘Picking Flowers on the Beach’

 

De serie softsculptures is ontstaan uit de behoefte mijn zeewiervondsten in tekeningen en collages te verwerken.  De materialen en kleuren verwijzen naar de schoonheid van de (onder)waterwereld.

Ik lig bij het Zeehert Maasvlakte 2 Rotterdam 2010

Afmeting: 15 m x 8 m x 8 m

 

Zeg, waar zie ik je op de Maasvlakte?….. ‘Ik lig bij het ZEEHERT’

 

Ik wil jullie meenemen in mijn zoektocht naar het ontstaan van deze beelden.(mijn beelden). Als je wilt doe dan even met mij je ogen dicht, leg in gedachten je badlaken neer op het warme zand;
de zon straalt het is een heerlijke dag. Een zacht briesje zorgt voor wat verkoeling en het zeewater is schoon en helder. Je koelboxje en een goed boek liggen naast je. Je kinderen zijn uitgelaten en blij.

 

‘Je landt— op het strand.

Ik heb een verzameltic

Ik verzamel verhalen

Verhalen over de plek: Maasvlakte 2

Verhalen over Rotterdam

Verhalen van de zee, van lang vervlogen geschiedenissen,

Verhalen die verzonnen zijn, verhalen van mensen.

Ik verzamel ook vormen, objecten, tekeningen en collecties. Collecties die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben. Ik leg verbanden die een buitenstaander nog niet kan zien.

Ik ben een archeoloog

Ik graaf, dieper en dieper.

Ik graaf de verbanden uit, de beelden en de verhalen, die al verborgen liggen in al

de kubieke meters opgespoten zand van de Maasvlakte 2.

Ik graaf in musea, in de betekenis van La dame à la Licorne;

Ik graaf in de rol van de zintuigen in het verlangen.

Ik graaf naar de schoonheid van het paradijs, de Hortus Conclusus.

Ik ben een kunstenaar

Vanuit mijn wezen verbeeld ik mijn verlangen om met kunst een paradijselijke plek te creëren. Speciaal voor de bezoekers van Maasvlakte 2, om te spelen met ideeën, achtergronden en betekenissen.

Beelden die de fantasie op een elegante manier prikkelen. Herkenbaar en rijk.

Hier staat mijn beeld.’

 

 

 

A mon seul Désir © Berkman en Janssens 2010 Burgemeester Utrecht

Afmeting: 12,5 m x 2,5 m x 3,5 m

 

Het afscheidskado van burgemeester mevrouw Annie Brouwer-Korf aan de stad Utrecht door Berkman en Janssens in 2010.

 

De inspiratiebron en uitwerking kunstwerk ‘A mon seul Desir’ De inspiratiebron voor het kunstwerk ‘A mon seul Désir’, is het verlangen(Désir) van mevrouw Brouwer om aan de Utrechtse wijk Leidsche Rijn een kunstwerk te schenken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.‘A mon seul Désir’ is een van de zes tapijten uit de middeleeuwse tapijtenserie ‘La Dame à la Licorne’. In de tapijtenserie hebben Berkman en Janssens allerlei verwijzingen naar mevrouw Brouwer en haar verlangen kunst in Leidsche Rijn te brengen gevonden.

 

Het tapijt uit Musée de Cluny Zo zijn daar de juwelen die de dame op het tapijt aflegt (mevrouw Brouwer legt haar ambtsketen af) en het tentachtig verblijf waar de dame beschutting kan zoeken en bezoek kan ontvangen. (ontmoetingsplaats). Ook de omgeving waarin de dame op het tapijt zich bevindt (een Hortus), komt overeen met de plaats waar het kunstwerk is geplaatst. De vertaling van deze middeleeuwse inspiratiebron in een modern, inventief en sprookjesachtig kunstwerk voor de openbare ruimte is kenmerkend voor de werkwijze van Berkman en Janssens.

 

Samenwerking Landschapsarchitecten In nauwe samenwerking met het Projectbureau Leidsche Rijn en Landschapsarchitectenbureau Lodewijk Baljon is de meest aantrekkelijke locatie voor het kunstwerk in Park Leeuwesteyn gekozen; in het midden van het park met uitzicht op de waterpartij.

 

 ‘A mon seul Désir’ De betonnen bank is 12,5 m. lang, 2,5 m. breed en de hoogte is 45 cm. Kleurige keramische tegels zijn in een inkassing in het beton geplaatst zodat er een mooi glanzend zitoppervlak ontstaat. In het midden van de bank, in de lengterichting, staan 7 figuratieve witte beelden die gezamenlijk de zintuigen ‘de reuk, de smaak, het zicht en het gehoor’ verbeelden. De witte beelden zijn vervaardigd uit 2 cm dik staal en van een glanzend witte coating voorzien. De afmeting van de gehele beeldengroep is circa 11 meter lang. Het hoogste beeld (de boom) is ongeveer 3 meter hoog.

 

Extra 

Boek’ A mon seul Désir’

Kunstlessen en Tentoonstelling van kunstlessen aan jongeren van het Via Nova College te Leidsche Rijn.

 

De Vogeltjes van Kattenburg © Berkman en Janssens 2009 Rochdale

Afmeting: 25 m x 3 m

 

Een vrolijk hek van staal, nieuwe verlichting en tegels met oranje vogeltjes op de wanden door Berkman en Janssens 

 

Nominatie:  Amsterdamse Straatkunstprijs 2011 in het Parool.

 

‘De vogeltjes van Kattenburg’ verhogen de sociale veiligheid in de wijk. De op de bovenzijde van het hek geplaatste vogeltjes zorgen voor een echt ‘buiten gevoel’ en voorkomen dat er door hangjongeren op het hek gezeten kan worden.

 

 

 

La Vue voor Rochdale op IJburg © Berkman en Janssens 2009

Afmeting: meerdere entrees en speelplekken

 

Buitelende witte apen en de groene blaadjes sieren de wanden

 

Woningbouwvereniging Rochdale heeft in 2009 Berkman en Janssens de opdracht gegeven zowel op IJburg als in Amsterdam Centrum hun vastgoed te voorzien van kunstwerken.

 

Naar aanleiding van de ontwerpen hebben zij kunstlessen gegeven aan kinderen uit de buurt. Met dezelfde figuren die ook in het ‘echte ’kunstwerk te zien zijn, hebben kinderen hun eigen collages gemaakt. Ze hebben les gekregen over de symbolische betekenis van de dieren.

 

Amor en Fortuna © Berkman en Janssens 2010 fietstunnel Vianen

Afmeting: 90 m x 3,5 m

 

Amor Fati – site specific kunstwerk

 

Sprookjesachtige fietstunnel met witte olifanten en gouden klavertjes-vier siert de openbare ruimte van Vianen. In de tunnel zijn 6 grote stillevens van stalen beelden aangebracht. De stillevens tonen manshoge witte olifanten, apen en vogels omringd door gouden klavertjes-vier.

 

Inspiratiebron De inspiratiebron van kunstenaarsduo Berkman en Janssens voor dit kunstwerk komt voort uit de geschiedenis van Vianen. In de middeleeuwen was Vianen een Vrijstad. Veel mensen met verlangen naar betere kansen en op zoek naar geluk trokken richting Vianen. Vrijstad Vianen was eeuwenlang toevluchtsoord voor gelukszoekers. Als de reizigers de vrijstad binnenwandelden, hadden ze vaak mooie verhalen over reizen door vreemde landen met exotische gebruiken en wonderlijke dieren als tijgers en olifanten. In de kunst van die tijd duiken voor het eerst afbeeldingen van olifanten op omringd door exotische planten. Sommige olifanten droegen huisjes op hun rug. De olifant werd het symbool van reizen, geluk-zoeken en geluk-vinden. Passanten van de tunnel zijn altijd op weg naar een plek waar het beter is of verlangen ernaar

 

Uit het onderzoek voorafgaand aan het uiteindelijke ontwerp is de volgende tekst: Amor Fati is een Latijnse uitdrukking die zoveel betekent als “liefde voor het (nood)lot”, het liefhebben van dat wat onvermijdelijk is en is vooral bekend uit het werk van Friedrich Nietzsche.“Zuerst das Nöthige – und dies so schön und vollkommen als du kannst! “Liebe das, was nothwendig ist” – amor fati dies wäre meine Moral, thue ihm alles Gute an und hebe es über seine schreckliche Herkunft hinauf zu dir.”Als eerste het nodige – en dit zo mooi en volmaakt als je kunt! “Heb datgene lief, wat noodzakelijk is” – amor fati dat zou mijn moraal zijn, doe hem[2] al het goede aan en til het boven zijn verschrikkelijke herkomst uit naar jezelf. En in Die fröhliche Wissenschaft: “Ich will immer mehr lernen, das Nothwendige an den Dingen als das Schöne sehen: – so werde ich Einer von Denen sein, welche die Dinge schön machen. Amor fati: das sei von nun an meine Liebe! Ich will keinen Krieg gegen das Hässliche führen. Ich will nicht anklagen, ich will nicht einmal die Ankläger anklagen. Wegsehen sei meine einzige Verneinung! Und, Alles in Allem und Grossen; ich will irgendwann einmal Nur noch ein Ja-Sagender sein.”

(vertaling: “Ik wil immer meer leren, om het noodzakelijke van de dingen als het schone te zien: – zo zal ik een van hen zijn die de dingen mooi maken. Amor fati: dat is van nu af aan mijn liefde! Ik wil geen oorlog tegen het lelijke voeren. Ik wil niet beschuldigen, ik weet niet eens de aanklagers verwijten maken. Weg kijken is mijn enige ontkenning! En, alles in alles en grote; wil ik eens slechts een ja-zegger zijn.

De Dames en de Muze© Berkman en Janssens 2003 Bos en Lommer

Afmetingen: 500 m2

 

Paradijs onder de snelweg A10

 

Het kunstwerk ‘De Dames en de Muze’ uit 2003 van kunstenaarsduo Berkman en Janssens verbindt twee wijken in Amsterdam-West met elkaar. In de voetgangers- en fietserstunnel onder Ring A10, aan de Leeuwendalersweg in Amsterdam omringen duizenden blauwe en gouden mussen sprookjesachtige heldergroene tableaus, waarop paradijsvogels en hazen te zien zijn.
Op de pilaren van de tunnel zijn schilderingen gerealiseerd geïnspireerd op historische Amsterdamse motieven die verwijzen naar de oosterse cultuur.

 

Berkman en Janssens heeft op verschillende scholen in de buurt kunstlessen gegeven aan kinderen en vrouwen, over hoe zij een kunstwerk voor de openbare ruimte ontwerpen en realiseren. Van de resultaten zijn tentoonstellingen georganiseerd op het Stadskantoor Amsterdam West en op de Basisschool aan de Leeuwendalersweg. De Bos en Lommerschool heeft van de kunstenaars een groot tegeltableau cadeau gekregen voor hun gevel.

 

Under the Magnolia Tree 2013

Afmeting: 20 m x 6 m

 

De magnolia-boom zorgt voor eeuwige lente

 

Inspiratiebron voor dit poëtische beeld zijn de verhalen uit het oude zorgcentrum Huize Transwijk, dat voorheen op de plek stond waar nu het nieuwe woongebouw is gerealiseerd. Het beeld geeft het idee van herkenning en herinnering, in het perspectief van de tijd. In de tuin van Huize Transwijk stond destijds een oude magnolia-boom. Magnolias staan symbool voor de eeuwige lente, daar waar de tijd verstrijkt zonder merkbare veranderingen. Twee jachthonden wachten er getrouw bij. Het symbool van de magnoliaboom vertegenwoordigt ook de voortgaande transitie van oud naar nieuw. Van jong naar oud.

 

In Utrecht en omgeving is Margot Berkman bekend van grote kunstopdrachten in de openbare ruimte, destijds gerealiseerd als kunstenaarsduo Berkman en Janssens. Fietsend herken je haar heldere handschrift onder meer in de tunnels van de Berekuil met duizenden beretegeltjes, in de gedecoreerde wanden van de tunnel bij het Rietveldhuis en de Archimedeslaan, in het bankje in Leidsche Rijn dat het afscheidscadeau vormde voor oud-burgemeester Annie Brouwer-Korf. In 2012 kreeg zij solo de opdracht voor het monument voor de troonswisseling, een koningsboom voor koning Willem Alexander, in het Máxima-park.

Seaweed I 2013

Afmeting: 1,5 m x 1,5 m

 

Ik pluk bloemen op het strand (catch of the day)

 

De serie zeewierkleden is gebaseerd op vondsten en tekeningen van mijn dagelijkse wandelingen langs het strand.